Od propagandy k parodii: Vývoj novinových recenzí amerických filmů věnovaných válce ve Vietnamu 1968-2008
From propaganda to paranoia: Reviews of U.S movies on the Vietnam War 1968-2008
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201860Identifikátory
SIS: 272569
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raška, Francis
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra severoamerických studií
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Spojené státy americké, Vietnam, válka, kinematografie, filmová kritika, Vietnamský syndromKlíčová slova (anglicky)
United States of America, Vietnam, war, cinema, film criticism, Vietnam syndromeBakalářská práce Od propagandy k parodii: Vývoj novinových recenzí amerických filmů věnovaných válce ve Vietnamu 1968-2008 se zaměřuje na proměnu postoje americké filmové kritiky k zapojení Spojených států do druhé války v Indočíně. Cílem práce je zjistit, nakolik tento vývoj odpovídá proměnám ve vnímání daného konfliktu americkou veřejností a zobrazení války v samotných snímcích. Vzájemný vztah umění, veřejného mínění a historických událostí je přitom stále aktuálním tématem, jehož výzkum pomáhá pochopit, jak může mezinárodní politika ovlivnit kulturní identitu celého státu. S využitím sekundárních zdrojů je v práci nejdříve představen obecný vývoj názoru americké veřejnosti na válku ve Vietnamu a proměna zobrazování konfliktu v hollywoodských snímcích. S pomocí primárních pramenů - dobových novinových recenzí na dané snímky zveřejněných v americkém tisku - je poté zkoumán vývoj přístupu filmové kritiky k samotné válce na základě konkrétních zmínek o ní. Analyzovány byly recenze na čtyři válce věnované snímky - Zelené barety (1968, rež. John Wayne a Ray Kellogg), Apokalypsa (1979, rež. Francis Ford Coppola), Olověná vesta (1987, rež. Stanley Kubrick) a Tropická bouře (2008, rež. Ben Stiller). Porovnáním recenzí na jednotlivé snímky byl vytvořen narativ, ze kterého vyplývá, že většina kritiků sice...
The bachelor's thesis From Propaganda to Parody: The Evolution of American Film Critics' Approach to the War in Vietnam, 1968-2008, focuses on the transformation of American film critics' attitudes toward the United States' involvement in the Second Indochina War. The aim of the thesis is to determine to what extent this evolution reflects changes in the opinion of the American public as well as the shifts in the approach of the Hollywood filmmakers. The relationship between art, public opinion, and historical events remains a highly relevant topic, as it helps us understand how international politics can shape a nation's cultural identity. With the use of secondary sources, the thesis first presents the general development of public attitudes toward the American involvement in the Vietnam War and examines how the conflict was portrayed in the Hollywood cinema. This is followed by an analysis of primary sources - namely contemporary newspaper reviews published in the American press - focusing on how critics addressed the war itself. The thesis analyzes reviews of four films: The Green Berets (1968, dir. John Wayne and Ray Kellogg), Apocalypse Now (1979, dir. Francis Ford Coppola), Full Metal Jacket (1987, dir. Stanley Kubrick), and Tropic Thunder (2008, dir. Ben Stiller). The comparison of reviews...
