Stigmatizace osob se smyslovým postižení ve veřejném vzdělávacím prostředí
Stigmatisation of people with sensory disabilities in the public educational
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201758Identifikátory
SIS: 277690
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klouzalová, Kristýna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie se specializací Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
postižení|smyslová postižení|stigma|inkluze|školské zařízeníKlíčová slova (anglicky)
disability|senzory disability|stigma|inclusion|school facilities(česky) Smyslová postižení jsou často vnímána optikou stereotypních představ, které jsou zkreslené lidskou předpojatostí, neznalostí či osobní zkušeností. Ať už se jedná o negativní předsudky či idealizaci jejich schopností, tyto postoje jsou hluboce zakořeněny v kulturních normách dané společnosti, čímž předkládají způsob jednání, který není pouze individuální reakcí, nýbrž odrazem širších sociálních struktur, které formují vnímání odlišnosti. Ve vzdělávacím systému se to může promítat v chování pedagogů, (spolu)žáků a ostatních zúčastněných (asistentů, psychologů, rodičů). Na smyslová postižení je pohlíženo více prizmatem deficitu než diverzity, což může vést k reprodukci určitých forem stigmatizace - od otevřeného odmítání až po subtilní formy exkluze, čímž školní prostředí může přispívat k posilování stereotypního obrazu ve společenském prostoru. Je tak zásadní usilovat o možnostech, které by umožnily dosáhnutí vhodného inkluzivního vzdělávání.
(English) Sensory disabilities are often perceived through the lens of stereotypical ideas that are distorted by human bias, ignorance or personal experience. Whether it is a negative prejudice or an idealization of their abilities, these attitudes are deeply rooted in the cultural norms of a given society, presenting a way of acting that is not simply an individual response but a reflextion of broader social structures that shep perceptions of difference. In the education system, this can be reflected in the behaviour of teachers, (co-)students and other participants (assistants, psychologists, parents). Sensory disabilities are viewed through the prism of deficit rather than diversity, which can lead to the reproduction of certain forms of stigmatisation - from outright rejection to sublet forms of exclusion, whereby the school environment can contribute to the reinforcement of a stereotypical image in the social space. It is thus essential to seek opportunities that would allow the achievement of an appropriate inklusive education.
