Narratives of National Humiliation: A Comparative Analysis of Chinese and Taiwanese History Textbooks
Narrativy národního ponížení: komparativní analýza učebnic dějepisu v Číně a na Taiwanu
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201740Identifikátory
SIS: 270192
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Guleva, Mariia
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sinologie
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ČLR|Čínská republika|vlastenecká výuka|kritická diskurzivní analýza|výuka dějepisu|učebnice dějepisu|kolonialismus|imperialismus|Japonsko|Opiové války|KuomintangKlíčová slova (anglicky)
PRC|Republic of China|patriotic education|critical discourse analysis|history teaching|history textbooks|colonialism|imperialism|Japan|Opium Wars|KuomintangBakalářská práce "Narativy národního ponížení: komparativní analýza učebnic dějepisu v Číně a na Taiwanu" představuje srovnávací analýzu narativů národního ponížení v současných středoškolských učebnicích dějepisu v Číně a na Taiwanu. Pro účely této práce bude analyzována druhá čínsko-japonská válka, kterou lze považovat za vrchol národního ponížení a důležitý historický mezník v Číně i na Taiwanu. Tato práce má tři hlavní cíle. Prvním je poskytnout přehled o historii narativu národního ponížení a vývoji vzdělávání v oblasti historie v Číně a na Taiwanu. Tato část práce poskytuje nezbytný kontext pro další analýzu středoškolských učebnic dějepisu. V dalším kroku práce sleduje, jaké diskurzivní nástroje učebnice používají ke konstrukci kolektivní paměti druhé čínsko-japonské války. Třetím cílem je odpovědět na otázku, jak obě země využívají narativ národního ponížení v procesu utváření kolektivní paměti druhé čínsko-japonské války. Pro účely těchto dvou cílů bude provedena kritická diskurzivní analýza aktuálních verzí středoškolských učebnic dějepisu v Číně a na Taiwanu. Klíčová slova: kolektivní paměť, národní ponížení, výuka dějepisu, učebnice, kritická diskurzivní analýza
The bachelor's thesis, "Narratives of National Humiliation: A Comparative Analysis of Chinese and Taiwanese History Textbooks," presents a comparative analysis of the narratives of national humiliation in current high school history textbooks in China and Taiwan. This thesis will analyze the Second Sino-Japanese War, regarded as the pinnacle of national humiliation and a significant historical milestone in both China and Taiwan. This thesis has three main objectives. The first is to provide an overview of the history of the narrative of national humiliation and the developments of history education in China and Taiwan. This part of the thesis provides a necessary context for the further analysis of the high school history textbooks. The second objective is to explore the different narratives, interpretations, and tools used in these history textbooks to construct the collective memory of the Second Sino-Japanese War. The third research objective is to answer the question of how both countries utilize the narrative of national humiliation in the formation of collective memory. For the purpose of these two objectives, a critical discourse analysis of the most up-to-date versions of high school history textbooks will be conducted. Key words: collective memory, national humiliation, history education,...
