Výuka recitace na druhém stupni základní školy
Teaching of recitation at the second level of elementary school
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201729Identifiers
Study Information System: 262612
Collections
- Kvalifikační práce [24991]
Author
Advisor
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
9. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
recitace|přednes|metoda|přístup|výukaKeywords (English)
recitation|performance|method|approach|teachingBakalářská práce se zabývá metodami výuky recitace textu na druhém stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat na vzorku vybrané základní školy, jaký je přístup učitelů k recitaci v hodinách češtiny a zda zařazují přednes textu a básní do výuky. Metodologie práce se zaměří na způsob zadávání textu k přednesu, hodnocení výkonu žáků a zpětnou vazbu učitelů pomocí strukturovaných rozhovorů s učiteli českého jazyka a literatury a pozorování ve vybraných hodinách, do kterých bude recitace zařazena. Nasbíraná data budou doplněna o dotazníkové šetření mezi žáky zaměřené na jejich reflexi recitace před publikem. Výzkum bude rozdělen do tří částí, a) jak učitel vnímá své metody, b) jak je uplatňuje a praktikuje, c) jaký to má účinek na jeho žáky. Součástí práce bude návrh metodického postupu pro pravidelné zařazení přednesu do hodin. Klíčová slova: recitace, přednes, metoda, přístup, výuka
The bachelor thesis focuses on the methods of teaching text recitation at the second level of primary school. The objective of the thesis is to map, on a sample of a selected primary school, the teachers' approach to recitation in Czech language classes and if they include recitation of text and poems in their teaching. The methodology of the study will focus on the method of setting the text for recitation, the evaluation of pupils' performance and teachers' feedback through structured interviews with Czech language and literature teachers and observations in the selected classes in which recitation will be included. The collected data will be complemented by a questionnaire survey among pupils focused on their reflection on recitation in front of an auditorium. The research will be divided into three parts, a) how the teacher perceives his/her methods, b) how he/she applies them and practices them, and c) what effect it has on his/her students. The thesis will include the suggestion of a methodological approach for the regular inclusion of recitation in the classroom. Key words: recitation, performance, method, approach, teaching
