Zobrazení Velkého irského hladomoru ve filmech Black 47 (2018) a Arracht (2019) v kontextu využití maskulinity a irského jazyka
The depiction of the Great Irish Famine in the films Black 47 (2018) and Arracht (2019) in the context of the use of masculinity and the Irish language
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201691Identifikátory
SIS: 272778
Kolekce
- Kvalifikační práce [19602]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šlosarčík, Ivo
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
9. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Irsko, Velký irský hladomor, irská kinematografie, maskulinita v kinematografii, irský jazyk v kinematografii, memory studies, filmová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Ireland, Great Irish Famine, Irish cinematography, masculinity in cinematography, Irish language in cinematography, memory studies, film analysisTato bakalářská práce se zabývá zobrazením Velkého irského hladomoru ve filmech Black 47 (2018) a Arracht (2019). Tyto snímky patří k prvním celovečerním filmům, které se zabývaly tématem Velkého irského hladomoru. Cílem práce je popsat, jaké maskulinní narativy zobrazují a jak je využit irský jazyk v kontextu koloniálních narativů. Práce nejprve popisuje příčiny, průběh a důsledky Velkého irského hladomoru v rámci historického kontextu a dále se zabývá klíčovými koncepty v kontextu samotné analýzy. Analytická část bakalářské práce pak zkoumá vybrané kategorie vždy na základě dvou scén, které jsou podrobně analyzovány (celkem se tedy jedná o osm zkoumaných scén). V poslední části práce je sepsáno krátké porovnání obou zkoumaných snímků. Tato část ovšem slouží zejména pro vyzdvihnutí celkových rozdílů mezi filmy a neslouží jako komparace zjištěných závěrů. Výzkum dochází k závěrům, že maskulinity je ve filmu Black 47 (2018) vyobrazena explicitněji s jistým důrazem na přímější vyobrazování násilí. Naopak druhý film maskulinitu pojímá z vnitřního pohledu daného charakteru. V obou rozebíraných filmech je možné sledovat motiv stoického jednání a jeho následného popření, což vede k vyobrazení slabosti v rámci maskulinity. Využívání irského jazyka funguje ve filmech na obráceném modelu, kdy ve filmu...
This bachelor thesis deals with the representation of the Great Irish Famine in movies Black 47 (2018) and Arracht (2019). These films are the first full-length film which describes the topic of the Great Irish Famine. The aim of the thesis is to describe which masculinity narratives the movies display and how they use Irish language in context of colonial narratives. The thesis first describes causes, course and impacts of the Great Irish Famine within the historical context and then discusses key concepts in the context of the analysis itself. The analytic part of this thesis researches the chosen category always based on two scenes which are elaborately analysed (in total there are eight scenes). In the final part of this thesis is written up a short comparison of the movies. This part is used to describe main differences between films, and it does not serve as comparison of ascertained results. The research concludes that masculinity is portrayed more explicitly in Black 47 (2018), with some emphasis on more direct depictions of violence. In contrast, the second film conceptualises masculinity from the internal perspective of the character in question. In both films under discussion, the motif of stoic action and its subsequent denial can be observed, leading to a depiction of weakness within...
