Faktor přijímacího řízení při volbě střední školy
Admissions factor in choosing a secondary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201631Identifiers
Study Information System: 278470
Collections
- Kvalifikační práce [24991]
Author
Advisor
Referee
Skutil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Přijímací řízení|Volba 3 školy|Střední vzdělávávání|Vyšší úspěšnostKeywords (English)
Admission procedure|Third school choice|Secondary education|Applicant success rateDůvěrné / Confidential Abstrakt: Tématem bakalářské práce je faktor přijímacího řízení na střední školu 2024 a to se zaměřením na nově zavedené prvky jako je třetí volba školy a elektronické podávání přihlášek. Cílem práce je zhodnotit, zda tyto změny přispěly ke zvýšení úspěšnosti uchazečů a jak ovlivnily samotný průběh přijímacího řízení. Teoretická část práce vymezuje význam vzdělávání, funkce školy a rámcově popisuje legislativní a organizační stránku přijímacího řízení. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu formou dotazníkového šetření mezi žáky prvních ročníků středního vzdělávání, kteří se v roce 2024 hlásili na střední školy. Výzkum se soustředí na míru informovanosti uchazečů, jejich spokojenost s výsledky přijímacího řízení a na zkušenosti žáků přijatých na základě své třetí volby. Získané výsledky slouží jako zpětná vazba k efektivitě nového systému a mohou přispět k jeho další optimalizaci. Klíčová slova: Přijímací řízení, volba 3 školy, střední vzdělávání, vyšší úspěšnost
Důvěrné / Confidential Abstract: The topic of this bachelor thesis is the factor of the secondary school admission process in 2024, with a focus on newly introduced elements such as the third school choice and electronic application submission. The aim of the thesis is to assess whether these changes contributed to an increase in applicants' success and how they influenced the overall course of the admission procedure. The theoretical part defines the importance of education, the functions of schools, and outlines the legislative and organizational aspects of the admission process. The practical part is based on quantitative research using a questionnaire survey conducted among first-year secondary school students who applied for admission in 2024. The research focuses on applicants' level of awareness, their satisfaction with the admission results, and the experiences of those who were admitted based on their third choice. The findings serve as feedback on the effectiveness of the new system and may contribute to its further optimization. Keywords: admission procedure, third school choice, secondary education, applicant success rate
