Proč učit o Přemyslu Pittrovi? Možné přístupy k badatelsky pojaté výuce dějepisu na příkladu historické biografie
Why teach about Přemysl Pitter? Possible approaches to research-based history teaching using the example of a historical biography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201606Identifikátory
SIS: 276296
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fapšo, Marek
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Přemysl Pitter|historické vzdělávání|badatelská výuka|dějiny 20. století|kulturní paměťKlíčová slova (anglicky)
Přemysl Pitter|historical education|research-based education|20th century history|cultural memoryBakalářská práce se věnuje osobnosti Přemysla Pittra, českého humanisty, kazatele a sociálního pracovníka, který po druhé světové válce zachránil přibližně 800 židovských a německých dětí z koncentračních a internačních táborů. Přestože byl jeho přínos značný, jeho jméno zůstává v českém povědomí málo známé a ve výuce dějepisu je opomíjeno. Cílem práce je podpořit učitele dějepisu při začleňování Pittrova příběhu do výuky prostřednictvím badatelsky orientovaného vyučování. Teoretická část práce reflektuje dosavadní historický výzkum o Přemyslu Pittrovi a představuje dostupné informační zdroje, včetně kritického rozboru encyklopedického hesla na Wikipedii. Praktická část obsahuje konkrétní didaktické návrhy využívající pramenný materiál z Archivu Přemysla Pittra, které umožňují propojit Pittrovu životní dráhu s klíčovými událostmi českých dějin 20. století. Práce vychází z aktuálních přístupů didaktiky dějepisu, inspirovaných koncepty historické gramotnosti Petera Seixase, Sama Wineburga a Roberta Stradlinga, přičemž je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Klíčová slova Přemysl Pitter, historické vzdělávání, badatelská výuka, dějiny 20. století, kulturní paměť
This bachelor's thesis focuses on Přemysl Pitter, a Czech humanist, preacher, and social worker who, after the Second World War, rescued approximately 800 Jewish and German children from concentration and internment camps. Despite his significant contribution, his name remains relatively uknown in the Czech public consciousness and is largely absent from history education. The aim of this thesis is to support history teachers in incorporating Pitter's story into teaching through inquiry-based learning. The theoretical part reflects on existing historical research on Přemysl Pitter and presents available information sources, including a critical analysis of the corresponding Wikipedia entry. The practical part includes specific didactic proposals based on source materials from the Přemysl Pitter Archive, allowing for connections between Pitter's life story and key events in 20th-century Czech history. The thesis is grounded in current approaches to history didactics, inspired by the concepts of historical thinking developed by Peter Seixas, Sam Wineburg, and Robert Stradling, and aligns with the Czech Framework Educational Program for grammar schools. Keywords Přemysl Pitter, historical education, research-based education, 20th century history, cultural memory
