Filmová zpracování napoleonských válek a jejich využití ve výuce dějepisu
Film representations of the Napoleonic Wars and their use in history education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201590Identifikátory
SIS: 278649
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pinkas, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie se zaměřením na vzdělávání - Francouzský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
napoleonské války|didaktika dějepisu|historické myšlení|kulturní paměťKlíčová slova (anglicky)
Napoleonic Wars|didactics of history|historical thinking|cultural memoryBakalářská práce se zaměřuje na téma napoleonských válek v kontextu výuky dějepisu na ZŠ a SŠ. Zkoumá možnosti využití filmových ukázek spojených s tímto tématem, přičemž aplikuje aktivizační metody odvozené z teorií historického myšlení (Peter Seixas a Tom Morton, 2013). Nejprve proběhne analýza kurikulárních dokumentů (RVP ZV) a vybraných učebnic dějepisu pro ZŠ včetně pracovních sešitů s cílem popsat stav výuky napoleonských válek z pohledu normativních dokumentů. Pro korekci nabídne práce srovnání českých materiálů s vybranými příklady zahraničních přístupů k tématu ve školních učebnicích. Při analýze RVP a učebnic se práce inspiruje didaktickými přístupy používanými při analýze učebnic (Zdeněk Beneš, 2009, Dagmar Hudecová či Dušan Klapko, 2006). V návazné části se práce zaměří na zobrazení Napoleona a napoleonských válek ve filmu, přičemž vyjde z přístupů aplikovaných v zahraniční (Robert Rosenstone, 2017) i domácí historiografii (edice Film a dějiny). Klíčové téma představuje možná aplikace vybraných snímků do dějepisného vzdělávání. Zde práce využije přístupy rozvedené v české didaktice dějepisu (Kamil Činátl a Jaroslav Pinkas, 2014). Navržené lekce zohlední analýzu RVP a učebnic, přičemž nabídnou inovace podporující aktivizační výuku, zohlední roli tématu v rámci kulturní paměti a zaměří se...
The bachelor's thesis focuses on the topic of the Napoleonic Wars in the context of teaching history at primary and secondary schools. It explores the possibilities of using film clips related to this topic, while applying activation methods derived from theories of historical thinking (Peter Seixas and Tom Morton, 2013). Firstly, an analysis of curricular documents (RVP ZV) and selected history textbooks for primary schools, including workbooks, will be carried out with the aim of describing the state of teaching the Napoleonic Wars from the perspective of normative documents. For correction, the thesis will offer a comparison of Czech materials with selected examples of foreign approaches to the topic in school textbooks. When analysing the RVP and textbooks, the thesis is inspired by didactic approaches used in the analysis of textbooks (Zdeněk Beneš, 2009, Dagmar Hudecová or Dušan Klapko, 2006). In the following part, the work will focus on the depiction of Napoleon and the Napoleonic Wars in film, drawing on approaches applied in foreign (Robert Rosenstone, 2017) and domestic historiography (Film and History edition). The key topic of this section is the possible application of selected films to history education. The work will use approaches developed in Czech history didactics (Kamil Činátl...
