Explorace sociálních vztahů ve školních třídách pomocí metody sociomapování: Výzkum sociálních interakcí
Exploration of Social Relationships in School Classrooms Using the Sociomapping Method: Research on Social Interactions
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201575Identifikátory
SIS: 272756
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíková, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sociomapování|Školní třídy|Komunikace|Well-being|EmoceKlíčová slova (anglicky)
Sociomapping|School classes|Communication|Well-being|EmotionsTato bakalářská práce je jednou z prvních, která sumarizovaně představuje využití metody sociomapování ve školním prostředí. Hlavním cílem práce bylo analyzovat základní výsledky dlouholetého sběru dat v této oblasti, se zaměřením na pochopení sociální dynamiky ve školních třídách a na možnosti využití sociomap jako diagnostického nástroje pro sledování komunikace a vnímané spokojenosti ve třídách. Teoretická část nabízí historický pohled na vývoj školních tříd, zkoumá vliv školního prostředí na rozvoj osobnosti a porovnává charakteristiky školní třídy s pracovním týmem v kontextu různých sociálních fenoménů. Dále se věnuje významu měření komunikace ve třídách a přístupům k jejímu zkoumání, včetně specifik metody sociomapování a jejího historického vývoje. Výsledky zahrnují deskriptivní statistiky, které ilustrují základní údaje o naměřených proměnných a jejich distribucích. Validizace a reliabilita nástroje ukázaly silnou propojenost a stabilitu komunikačních proměnných v čase, zatímco u spokojenostních proměnných byly zjištěny silné vztahy, ale nižší stabilita v čase. Explorativní analýzy odhalily postupně negativní trend u všech měřených proměnných ve vyšších ročnících, přičemž tento pokles byl výraznější u dívek. Jedinou proměnnou s opačným trendem byla proměnná Kvalita komunikace, která s...
This bachelor's thesis is one of the first to summarize the use of the sociomapping method in a school setting. The main aim of the thesis was to analyse the key results of many years of data collection in this field, with a focus on the social dynamics in school classrooms and the possibilities of using sociomaps as a diagnostic tool to monitor communication and perceived satisfaction in classrooms. The theoretical section offers a historical perspective on the development of school classrooms, examines the influence of the school environment on personality development, and compares the characteristics of the school classroom with the work team in the context of various social phenomena. It also discusses the importance of measuring communication in classrooms and approaches to studying it, including the specifics of the sociomapping method and its historical development. The results include descriptive statistics that illustrate basic data on measured variables and their distributions. Validation and reliability of the instrument showed strong relationships and stability of communication variables over time, while strong relationships but less stability over time were found for satisfaction variables. Exploratory analyses revealed a progressively negative trend for all measured variables in the...
