Postava démonky Šúrpanakhy ve Válmíkiho Rámájaně a v románu Lanka's Princess
The Character of the Demoness Śūrpaṇakhā in Vālmīki's Rāmāyaṇa and in the Novel Lanka's Princess
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201559Identifikátory
SIS: 271424
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štipl, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Indologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rámájana|revizionistická mytologie|Šúrpanakha|literární postava|feminismus|Kavita KanéKlíčová slova (anglicky)
Rāmāyaṇa|Revisionist Mythology|Śūrpaṇakhā|Literary Character|Feminism|Kavita KanéEpos Rámájana a jeho postavy zůstávají nedílnou součástí indické kultury, promítající se mimo jiné i do moderní literární tvorby. Poslední dekády dávají vzniku širokému korpusu děl, která se kromě snahy zprostředkovat čtenáři novou verzi oblíbeného příběhu pokouší narativ staroindického eposu přizpůsobit otázkám ženské problematiky. Tato bakalářská práce si klade za cíl představit fenomén znovuvyprávění, jenž je patrný již uvnitř starších tradic Rámova příběhu, na vybraném vzorku revizionistických děl 21. století, a postihnout způsoby, jakými se narativ eposu v moderních dílech mění. Práce je rozdělena do dvou částí: první část nastiňuje postavení žen v Rámájaně a poukazuje na její epizody, které se dle feministických badatelů jeví jako problematické, druhá pomocí naratologických koncepcí analyzuje vybrané narativy. Hlavní část práce se soustřeďuje na kategorii literární postavy v románu Lanka's Princess od Kavity Kané, v němž se démonka Šúrpanakha, jež je ve Válmíkiho Rámájaně vykreslena jako ztělesnění absolutního zla, podstatně transformuje. Kromě zmapování posunu v nahlížení její postavy jsou zkoumány i další úpravy příběhu, jež jsou zasazeny do širšího kontextu ostatních revizionistických děl a jejich společných literárních tendencí.
The epic Rāmāyaṇa and its characters remain an integral part of Indian culture, reflected, among other things, in modern literary works. Recent decades have given rise to a wide corpus of works, which, in addition to trying to convey to the reader a new version of a beloved story, attempt to adapt the ancient Indian epic's narrative to women's issues. This bachelor's thesis aims to present the phenomenon of retelling, which is already evident within the older traditions of Rama's story, in a selected sample of 21st-century revisionist works, and to capture the ways in which the epic's narrative changes in modern works. The thesis is divided into two parts: the first part outlines the position of women in Rāmāyaṇa and highlights its episodes that feminist scholars consider problematic, the second analyses the selected narratives using narratological concepts. The main part of the thesis focuses on the category of literary character in the novel Lanka's Princess by Kavita Kané, in which the demoness Śūrpaṇakhā, who is portrayed as an embodiment of absolute evil in Vālmīki's Rāmāyaṇa, undergoes a significant transformation. In addition to exploring the shift in how her character is perceived, further modifications of the story are examined and set within the broader context of other revisionist works...
