Cestovní kancelář Čeněk Šulc & spol. (1902-1922): Příspěvek k počátkům organizovaného cestování.
The Travel Agency Čeněk Šulc & Co. (1902-1922): A Contribution to the Early History of Organized Tourism
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201525Identifikátory
SIS: 268274
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlavačka, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
České země|první polovina 20. století|hospodářský nacionalismus|cestovní kancelář|cestování|cestopisKlíčová slova (anglicky)
Czech lands|first half of the 20th century|Economic nationalism|travel agency|travelling|travelogueTématem této bakalářská práce je činnost cestovní kanceláře Čeněk Šulc & spol., která působila v letech 1902-1922 a představovala jeden z prvních podniků tohoto druhu v českých zemích. Práce se zaměřuje na okolnosti vzniku cestovní kanceláře, jež tkvěly v pořádání hromadných výprav na světovou výstavu do Paříže v roce 1900. Ty zajišťovali František Topič a Čeněk Šulc, kteří stáli u zrodu cestovní kanceláře Čeněk Šulc & spol. Hlavním přínosem práce je zmapování rozsahu činnosti cestovní kanceláře a analýza její obchodní strategie, včetně rozdílného přístupu k česky a německy hovořícímu klientovi. Pozornost je věnována také nárokům, které byly od cestujícího očekávány. Součástí práce je rovněž popis ukončení činnosti firmy a jejího začlenění pod společnost Čedok. Závěrečná kapitola se věnuje osudům majitelů po zániku kanceláře. Práce je založena především na archivních pramenech, vydávaných propagačních materiálech cestovní kanceláře a dobovém tisku. Klíčová slova: české země, první polovina 20. století, cestovní kancelář, hospodářský nacionalismus, cestování, cestopis
The topic of this bachelor's thesis is the activity of the travel agency Čeněk Šulc & Co., which operated between 1902 and 1922 and represented one of the first enterprises of its kind in the Czech lands. The thesis focuses on the circumstances surrounding the establishment of the travel agency, which arose from the organization of group excursions to the Paris Exposition in 1900. These trips were arranged by František Topič and Čeněk Šulc, who later founded the travel agency Čeněk Šulc & Co.The primary contribution of this thesis lies in mapping the scope of the agency's activities and analyzing its business strategy, including its differentiated approach toward Czech and German speaking clients. Attention is also given to the expectations placed upon travelers. The thesis includes a description of the agency's dissolution and its subsequent incorporation into the company Čedok. The final chapter explores the fate of the agency's owners following its closure. The research is based primarily on archival sources, promotional materials published by the travel agency, and contemporary press coverage. Keywords: Czech lands, first half of the 20th century, travel agency, economic nationalism, travel, travel writing
