National Identity as an Object of Musealization: Narratives and Innovative Approaches of Revitalised Museums in Ukraine
Národní identita jako předmět muzealizace: příběhy a inovativní přístupy revitalizovaných muzeí na Ukrajině
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201409Identifikátory
SIS: 274641
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chakkampully, Aysha Farhana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (anglicky)
collective memory, national identity, musealization, politics of memory,conceptual simplificationBakalářská práce je věnována výzkumu strategií reprezentace ukrajinské národní identity ve výstavních projektech kulturních institucí v podmínkách rozsáhlé ruské invaze na Ukrajinu. Práce analyzuje, jak kurátorské strategie narativní výzdoby výstavních projektů přispívají k afektivní identifikaci návštěvníků s kolektivním "my". Výzkum se opírá o případovou studii národního kulturního centra "Ukrajinský dům". V rámci výzkumu byla provedena tematická analýza polostrukturovaných rozhovorů s členy kreativního týmu centra a diskurzivní analýza textových výstavních materiálů. Bylo zjištěno, že téma války je implicitně zakotveno v narativní výzdobě výstav prostřednictvím symbolického řádu, který umožňuje vyhnout se instrumentalizaci umění. Výstavy muzealizují národní identitu prostřednictvím nepřímých strategií reprezentace, personalizovaných příběhů a institucionalizace kulturního dědictví. Zvláštní pozornost je věnována emické perspektivě a interpretaci strategií ze strany kreativního týmu. Důraz je kladen na úroveň zavádění praktik participace, demokratizace a dosažení narativní komplexnosti.
This bachelor's thesis is devoted to the study of strategies for representing Ukrainian national identity in exhibition projects of cultural institutions in the context of the full-scale Russian invasion of Ukraine. The thesis analyzes how curatorial strategies of narrative decoration of exhibition projects contribute to the affective identification of visitors with collective <we.= The research is based on a case study of the Ukrainian House National Cultural Center. As part of the study, a thematic analysis of semi-structured interviews with members of the center's creative team and a discourse analysis of textual exhibition materials were conducted. It was found that the theme of war is implicitly embedded in the narrative decoration of exhibitions through a symbolic series that avoids the instrumentalization of art. The exhibitions musealize national identity through indirect strategies of representation, personalized histories, and the institutionalization of cultural heritage. Special attention is paid to the emic perspective and the creative team's interpretation of strategies. The emphasis is on the level of implementation of practices of participation, democratization, and the attainment of narrative complexity.
