Vztah žáků k učitelům a self-efficacy jako prediktory matematické gramotnosti: analýza českých dat PISA 2022
Role of Student-Teacher Relationship and Self-Efficacy in Predicting Mathematical Literacy: Evidence from Czech PISA 2022 Data
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201364Identifikátory
SIS: 273494
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
PISA, vztah žáků k učitelům, self-efficacy, výsledky v matematice, socioekonomický status, matematika, vnímání vlastní účinnostiKlíčová slova (anglicky)
PISA, teacher-student relationships, self-efficacy, mathematics achievement, socioeconomic status, mathematicsV mezinárodním srovnání dlouhodobě vykazují žáci z České republiky relativně velmi nízkou oblibu školy. V šetření patnáctiletých žáků PISA 2022 měli Čeští žáci dokonce nejhorší vnímané vztahy ke svým učitelům ze všech měřených zemí. Tato diplomová práce se zaměřuje na to, jak vztahy žáků k učitelům souvisí s dosaženými výsledky v matematice. K tomu je využit konstrukt self-efficacy, který byl zaveden v rámci sociálně-kognitivní teorie Alberta Bandury. Konkrétně tato diplomová práce zkoumá, jak vztahy žáků k učitelům souvisí s dosaženými výsledky v testech matematické gramotnosti skrze mediační proměnnou self- efficacy v matematice (při současné kontrole vlivu socioekonomického statusu na úrovni jednotlivých žáků a také na úrovni škol). Víceúrovňová úseková analýza dat ze šetření PISA 2022 demonstruje, že mediační role self-efficacy v matematice je statisticky i věcně významná. Dále výsledky ukazují, že nalezené asociace mezi proměnnými platí bez ohledu na složení škol z hlediska úrovně průměrného socioekonomického statusu žáků, kteří školy navštěvují. Obecně tedy výsledky této diplomové práce nasvědčují, že práce učitelů, vztahy s žáky a budování self- efficacy, jsou významnými součástmi edukačního procesu. Zlepšení vztahu žáků k učitelům a jejich self-efficacy může vést žáky nejen k lepším...
In an international comparison, students from the Czech Republic have long had a relatively very low liking for school. In the PISA 2022 survey of 15-year-olds, Czech pupils even had the worst perceived teacher-student relationships of all the participating countries. This diploma thesis focuses on how teacher-student relationships are related to mathematics achievement. This is done using the construct of self-efficacy, which was introduced in Albert Bandura's social cognitive theory. Specifically, this thesis examines how teacher-student relationships are related to achievement on mathematics literacy tests through the mediating variable of self- efficacy in mathematics (while controlling for the effect of socioeconomic status at the individual student level and also at the school level). A multilevel path analysis of the PISA 2022 data demonstrates that the mediating role of self-efficacy in mathematics is statistically and substantively significant. Furthermore, the results show that the associations found between the variables hold regardless of the composition of schools in terms of the level of average socioeconomic status of the pupils attending the schools. In general, therefore, the results of this thesis suggest that teachers' work, their relationships with students and building self-...
