Odpovědnost dopravce v mezinárodní přepravě zboží
Liability of the carrier in international carriage of goods
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20133Identifikátory
SIS: 72249
Kolekce
- Kvalifikační práce [13549]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Růžička, Květoslav
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
20. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
48 Závěr Mezinárodní unifikovaná úprava odpovědnosti dopravce a mezinárodní přepravy vůbec je jedním z velkých úspěchů mezinárodní právní spolupráce. Má ovšem i jisté vady na kráse. Pokud jde o nepříliš šťastnou situaci v mezinárodní námořní a letecké přepravě, kde vznikly vzájemně si konkurující systémy, lze očekávat, že Montrealská úmluva bude pokračovat ve vítězném tažení a prakticky vytěsní Varšavský systém z užívání. Podstatné bude zejména to, zda úmluvu jednání Ruska. V námořní přepravě naopak výraznou změnu statu quo v dohledné době čekat nelze, hegemonie Haagských pravidel bude pravděpodobně trvat nadále. Prosazování (resp. z delšího historického pohledu spíše znovuprosazování) objektivní odpovědnosti je bezesporu trendem, nicméně přeprava po vodě stále odolává. Hlavní naději, že bude tento odpovědnostní přijat všeobecně napříč dopravními obory, skýtá možnost kompromisního stanovení limitů odpovědnosti a to tak nízko aby to vyvážilo nevýhody objektivní odpovědnsoti v očích dopravců, tak jak to bylo učiněno v případě Montrealské úmluvy. Je otázkou, zda je taková kombinace zisku (tj. výše získané náhrady) a rizika (tj. rizika nezískání žádné náhrady) pro uživatele dopravy skutečně přilepšením.
52 Resumé The growth of international trade, globalization and regional integration brings good conditions for international unification of bussiness law, especially the arrangements of international contract of sale and international contracts for carriage. Carriage is a naturally complementary to the sale. Conflicts of law or private international law has two methods how to solve cases of international contracts. One of them is the use of conflict rule that identifies certain system of law (i. e. law of particular country) to be used. In European union, there is a unified conflict rule for international contracts. It is Convention on the Law Applicable to Contractual Obligations, also called Rome Convention. The Rome convention is soon to be replaced by the so called Rome I Regulation issued by European Parliament and Council of the European Union. The leading rule of this legal form is the closest connection and characteristic fulfilment. The contracts for carriage are object of special conflict rule. In fact conflict rules has little use in international carriage law beacause of direct rules contained in international conventions on this matter. These unimodal conventions cover up the international legal form of contracts for carriage. This unification is the main source od rules regulating private...