Polarizace české společnosti v souvislosti s prezidentskými volbami 2023
Polarization of Czech society in the context of the 2023 presidential elections
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201177Identifikátory
SIS: 261365
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Michal, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie
Datum obhajoby
9. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Politická polarizace, prezidentské volby, volební kampaň, Andrej Babiš, Petr Pavel, anti-populismusKlíčová slova (anglicky)
Political polarization, presidential election, election campaign, Andrej Babiš, Petr Pavel, anti-populismTato bakalářská práce se věnuje tématu politické polarizace při prezidentských volbách v roce 2023 v České republice. Nejprve je nastíněna konceptualizace tohoto fenoménu, jeho dělení, příčiny, důsledky a stav v evropském a konkrétně českém kontextu. Zahrnuta je rovněž jeho vazba na populismus či předvolební kampaně. Dále je přiblížena historie přímé prezidentské volby v ČR, se zaměřením na rok 2023. Po představení favorizovaných kandidátů a jejich programů je provedena obsahová analýza jejich komunikace v tzv. horké fázi kampaně, která sleduje negativní výroky vůči jejich soupeřům jak v online prostoru, tak v televizních debatách, které mají polarizační potenciál. Cílem zkoumání je nalezení odpovědi na to, jak se projevovala politická polarizace při těchto volbách.
This bachelor thesis deals with the topic of political polarization in the 2023 presidential election in the Czech Republic. First, the conceptualization of this phenomenon, its division, causes, consequences, and status in the European and specifically Czech context are outlined. Its link to populism and pre-election campaigns is also included. Next, the history of direct presidential elections in the Czech Republic is presented, with a focus on the 2023 election. After introducing the favoured candidates and their programs, a content analysis of their communication during the so-called hot phase of the campaign is conducted, which monitors negative statements against their opponents both online and in television debates that have the potential to polarize. The aim of the study is to find answers to how political polarization manifested itself in this election.
