Vyobrazení ženských postav ve třech vybraných filmech režisérstva československé nové vlny
The depictions of female characters in three selected films directed by the Czechoslovak New Wave directors
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201134Identifikátory
SIS: 283318
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žena, feminismus, gender, film, režiséři a režisérky, československá nová vlnaKlíčová slova (anglicky)
woman, feminism, gender, movie, directors, Czechoslovak New WaveTato diplomová práce zkoumá tři kinematografické počiny vybraných československých režisérů a režisérky 60. let 20. století, konkrétněji Miloše Formana, Věry Chytilové a Jaromila Jireše, a jejich aplikace v rámci zobrazení hlavních ženských postav. Práce se zaměřuje na dobový kontext, včetně výrazné liberalizace během pražského jara, která umožnila vznik československé nové vlny. Klade si za cíl zmapovat rukopisy, individuální formální techniky a narativní postupy autorů a autorky prostřednictvím vždy jednoho jeho snímku - Lásky jedné plavovlásky (FORMAN, Miloš), Sedmikrásky (CHYTILOVÁ, Věra) a Valerie a týden divů (JIREŠ, Jaromil). Dosavadní vzniklá zpracování zvoleného tématu se většinově soustředí na zkoumání československé nové vlny v rámci politického kontextu s absencí průzkumu genderového hlediska. I z tohoto důvodu práce zkoumá ženské protagonistky jednotlivých snímků. Skrze zmíněné počiny definuje, jak se (ne)dostává otázka rovnosti mužů a žen do tehdejších snímků, v jakých rolích jsou v nich ženy zobrazovány a jak tento druh uměleckého zpracování může zrcadlit, nebo naopak ovlivňovat širší společnost. Hlavním cílem práce je rozšířit společenskou debatu o feministickou a genderovou perspektivu.
This thesis examines the cinematic achievements of selected Czechoslovak directors of the 1960s, specifically Miloš Forman, Věra Chytilová and Jaromil Jireš, and their application to the portrayal of female protagonists. This thesis focuses on the contemporary context, including the significant liberalization during the Prague Spring, which enabled the emergence of the Czechoslovak New Wave. It aims to map the manuscripts, individual formal techniques and narrative practices of the author through each of his films - Loves of a Blonde (FORMAN, Miloš), Daisies (CHYTILOVÁ, Věra) and Valerie and Her Week of Wonders (JIREŠ, Jaromil). Most of the existing studies of the chosen topic have focused on the exploration of the Czechoslovak New Wave within the political context, with an absence of gender research. It is also for this reason that the thesis examines the female protagonists of each film. Through the achievements, it defines how the issue of gender equality (in)enters the films of the time, in which roles women are portrayed and how this kind of artistic treatment can mirror, or influence, wider society. The main aim of this thesis is to broaden the social debate by adding a feminist and gender perspective.
