Trendy v datové žurnalistice se zaměřením na udržitelnost a přístupnost
Trends in Data Journalism with a Focus on Sustainability and Accessibility
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201091Identifikátory
SIS: 276635
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Turková, Kateřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika se specializací Digitální žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
24. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce předkládá komplexní pohled na proměny v odvětví datové žurnalistiky v České republice, Německu, Spojeném království a Spojených státech. Pomocí případových studií produkce redakcí Seznam zpráv, Der Spiegel, The Guardian a The New York Times během posledních tří volebních období zkoumá změny v obsahu, textaci i vizualizacích, které obvykle tvoří páteř datových článků. Zaměřuje se například na roli interaktivity v době, kdy jsou obsahy tvořeny primárně pro uživatele mobilních zařízení, nebo na zdroje, se kterými novináři pracují. Práce také klade důraz na dvě témata, která byla dosud odbornou literaturou přehlížená, a to přístupnost vizualizací pro nevidomé a slabozraké a možnosti archivace a uchovávání již vzniklých obsahů. Zvolenými metodami jsou kvantitativní obsahová analýza a sémiotická analýza článků, které zejména v posledních dvou jmenovaných oblastech doplňují rozhovory s datovými novináři a odborníkem na přístupnost. Výsledky práce ukazují, že datových obsahů v médiích přibývá. Díky rozvoji vizualizačních platforem i vzdělávání novinářů v programování také dochází k proměnám rolí v redakcích. Média využívají širokou škálu typů vizualizací a nejsou jednotná ve formátech ani přístupu k jejich zpracování. Většina vizualizací ve vzorku není přístupná nevidomým lidem, v čase...
This thesis presents a comprehensive overview of the changes in the data journalism industry in the Czech Republic, Germany, the United Kingdom and the United States. Through case studies of the production of Seznam zprávy, Der Spiegel, The Guardian and The New York Times over the last three election periods, it examines changes in the content, wording, and visualizations that typically constitute the backbone of data articles. It focuses, for instance, on the role of interactivity in an era of the mobile-first approach to content creation, or the sources journalists work with. The paper also emphasizes two topics that have so far been overlooked by scholarly literature: the accessibility of visualizations for the visually impaired, and the possibilities of archiving and preserving content that has already been created. The chosen methods are quantitative content analysis and semiotic analysis of articles, which, especially in case of the latter two topics, are complemented by interviews with data journalists and an accessibility expert. The results show that data content in selected media is on the rise. Thanks to the development of visualisation platforms and journalists' training in programming, roles in the newsrooms are changing. Media outlets use a wide range of visualization types and are...
