Sociální sítě jako informační zdroj v oblasti rodičovské péče
Social networks as an information source in the field of parental care
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200943Identifikátory
SIS: 269557
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reifová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sociální sítě, rodičovství, rodičovská praxe, online podpora, parent-shaming, informační přehlceníKlíčová slova (anglicky)
social media, parenting, parenting practices, online support, parent-shaming, information overloadDiplomová práce se zabývá využíváním sociálních sítí jako zdroje informací a podpory v kontextu rodičovské péče. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, jakým způsobem rodiče tyto platformy používají, jaký význam jim přisuzují a jak se jejich zkušenosti liší na základě pohlaví, rodičovské zkušenosti či osobního nastavení. Kvalitativní výzkum byl realizován prostřednictvím hloubkových rozhovorů a ohniskové skupiny s rodiči dětí do šesti let. Výsledky naznačují, že sociální sítě jsou dnešními rodiči vnímány spíše jako doplňkový zdroj, který nabízí praktické informace, emocionální oporu a prostor pro sdílení zkušeností. Zároveň se ukázaly výrazné rozdíly mezi muži a ženami, přičemž matky byly v online prostředí častěji aktivnější a otevřenější sdílení než otcové. Výzkum dále poukázal na potřebu kritického přístupu k online obsahu a uvědomění si rizik, jako je parent-shaming a informační přehlcení. Práce přináší nový pohled na roli online podpory v rámci dnešního rodičovství a zdůrazňuje především význam kritické práce s digitálním obsahem v každodenní rodičovské praxi.
This thesis examines the use of social networks as a source of information and support in the context of parental care. The aim of the research was to understand how parents use these platforms, the importance they attach to them, and how their experiences differ based on gender, parenting experience or personal attitudes. Qualitative research was conducted through in-depth interviews and focus groups with parents of children under the age of six. The results suggest that social media is perceived by today's parents primarily as a supplementary resource offering practical information, emotional support, and a space for sharing experiences. At the same time, significant differences emerged between men and women, with mothers being more active and open to sharing in online environments compared to fathers. The research further highlighted the need for a critical approach to online content and the importance of awareness of risks such as parent-shaming and information overload. This study offers a new perspective on the role of online support in contemporary parenting and emphasizes the importance of critical engagement with digital content in everyday parental practice.
