Román Marie Pujmanové Pacientka doktora Hegla jako "Bildungsroman"
Marie Pujman's novel The Patient of Dr. Hegel as a "Bildungsroman"
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200907Identifikátory
SIS: 278749
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wiendl, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
9. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Marie Pujmanová|Bildungsroman|ženský narativKlíčová slova (anglicky)
Marie Pujmanová|feminine narrativeBakalářská práce se věnuje dílu Pacientka doktora Hegla (1931) od Marie Pujmanové. Novela vyšla po delším mlčení Marie Pujmanové jako novelistky a představuje nový typ narativního postupu v české literatuře psané ženami. Zmíněné dílo je představeno jakožto "Bildungsroman", v němž je možno za pomoci různorodých narativních postupů sledovat formování a dozrávání osobnosti hlavní hrdinky. V rámci práce tedy bude nutno podrobně analyzovat způsoby vyprávění, které jsou v textu využity k zachycení proměny hlavní hrdinky Karly Janotové. Cílem je postihnout, jakým způsobem tyto postupy přispívají k vývoji charakteru hlavní postavy. Vedle toho bude třeba se ptát, zda je možné vyprávění nazývat jako naraci ženskou, a jak sledované postupy přispívají k utváření ženské identity v soudobém literárním i dobovém kontextu. Klíčová slova Marie Pujmanová, Bildungsroman, ženský narativ.
The bachelor's thesis will focus on the work Doctor Hegel's Patient (1931) by Marie Pujmanová. The novel was published after a long silence by Marie Pujmanová as a novelist and represents a new type of narrative procedure in Czech literature written by women. The work in question will be presented as an "Bildungsroman", in which it is possible to follow the formation and maturation of the main character's personality with the help of various narrative procedures. The work will therefore need to analyze in detail the methods of narration that are used in the text to capture the transformation of the main character, Karla Janotová. The aim will be to understand how these procedures contribute to the development of the main character's character. In addition, it will be necessary to ask whether the narrative can be called a female narrative, and how the procedures followed contribute to the formation of female identity in the contemporary literary and historical context. Key words Marie Pujmanová, Bildungsroman, female narrative.
