Náboženské motivy ve filmech Martina McDonagha
Religious motifs in the films of Martin McDonagh
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200896Identifikátory
SIS: 262507
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Czesany Dvořáková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Martin McDonagh|náboženské motivy|násilí|René Girard|Ježíš KristusKlíčová slova (anglicky)
Martin McDonagh|religious motifs|violence|René Girard|Jesus ChristBakalářská práce zkoumá spojitosti mezi náboženskými motivy a zobrazením násilí ve filmech Martina McDonagha. Využívá k tomu teorii Reného Girarda, konkrétně jeho teorii mimetické rivality, začarovaného kruhu násilí a jeho řešení prostřednictvím kristovské figury. Práce se soustředí na McDonaghovy dosavadní dlouhometrážní snímky V Bruggách (2008), Sedm psychopatů (2012), Tři billboardy kousek za Ebbingem (2017) a Víly z Inisherinu (2022). Zaměřuje se především na vývoj děje, postavy a dialogy. Práce rovněž zmiňuje některé životopisné údaje Martina McDonagha a vlivy, které na jeho tvorbu působí. Práce tímto způsobem nabízí nové, dosud méně zkoumané možnosti pohledu na McDonaghovu filmovou tvorbu. Prokazuje, že se tvůrce ve svých filmech opakovaně vymezuje proti násilí a vyjadřuje svůj pacifistický postoj.
This bachelor's thesis examines the connections between religious motifs and the depiction of violence in the films of Martin McDonagh. It draws on René Girard's theory, specifically his concepts of mimetic rivalry, the vicious cycle of violence, and its resolution through a Christ figure. The thesis focuses on McDonagh's feature-length films to date: In Bruges (2008), Seven Psychopaths (2012), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017), and The Banshees of Inisherin (2022). It focuses primarily on the development of the plot, characters, and dialogue. The thesis also includes biographical information about Martin McDonagh and discusses the influences that have shaped his work. In doing so, it offers new and previously underexplored perspectives on McDonagh's filmography. It demonstrates that the filmmaker repeatedly defines himself in opposition to violence and expresses his pacifist stance through his films.
