Tvorba a analýza popularizačních materiálů v oboru chemie
Creation and analysis of popularization materials in chemistry
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200847Identifikátory
SIS: 276402
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petrželová, Simona
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
20. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka chemie, popularizace, popularizační materiály, sociální sítě, InstagramKlíčová slova (anglicky)
chemistry education, popularization, popularization materials, social networks, InstagramTato bakalářská práce pojednává o tvorbě a analýze popularizačních materiálů v oboru chemie. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu popularizace, uvádí příklady různých forem popularizace, ale také úskalí, které s sebou přináší. Dále je popsáno, jak funguje sociální síť Instagram a jakou roli může hrát v popularizaci. V neposlední řadě je uvedeno, jak souvisí neformální vzdělávání s motivací. Závěr teoretické části je věnován autorskému právu. Praktická část se soustředí na popis procesu vzniku popularizačních materiálů, které byly zveřejněny na sociální síti Instagram. Vytvořené popularizační materiály byly rozřazeny podle různých kategorií a následně byl zanalyzován jejich dosah na této sociální síti. Získaná data byla porovnána podle různých kritérií a na základě vypozorovaných jevů byla vyvozena ideální forma popularizačních materiálů, která je uvedena v závěru práce.
This bachelor's thesis defines the concept of popularization and provides examples of its various forms, as well as the challenges it entails. It also describes the functioning of the social media platform Instagram. Furthermore, the relationship between informal education and motivation is discussed. The theoretical section concludes with a focus on copyright issues. The practical part concentrates on describing the process of creating popularization content published on the social network Instagram. The created materials were categorized into different types, and their reach on the platform was subsequently analyzed. The collected data were compared based on various criteria, and from the observed phenomena, the ideal format for popularization content was inferred, which is presented in the conclusion of the thesis.
