Fotografie jako svědectví politické a společenské situace v Jižní Koreji v 80. letech
Photography as a Testimony of the Political and Social Climate in South Korea in the 1980s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200840Identifikátory
SIS: 278692
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Guleva, Mariia
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Koreanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jižní Korea|80.léta|Kwangdžu|povstání v Kwangdžu|demonstrace|fotografie|Kulturní paměť|cenzura|18.květen|5.18Klíčová slova (anglicky)
South Korea|Gwangju|Gwangju uprising|protests|photography|cultural memory|censorship|the 18th of May|5.18Tato práce se zaměřuje na význam fotografie v uchovávání paměti historických událostí 80. let v Korejské republice. Vychází z konceptu kulturní paměti Jana Assmanna a konkrétně roli fotografie v kulturní paměti demonstruje na vybraném příkladu povstání v Kwangdžu v květnu roku 1980. Hlavní pozornost je věnována snímkům jihokorejského novináře Na Kjŏngtchäka, jejichž analýza zkoumá výskyt dobových fotografií ve veřejném prostoru a médiích. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem fotografie poskytují interpretační rámec minulosti a přispívají k utváření paměti události a identitě společnosti. Klíčová slova (česky) Jižní Korea, 80. léta, Kwangdžu, povstání v Kwangdžu, demonstrace, fotografie, kulturní paměť, cenzura, 18. květen, 5.18
This bachelor's thesis focuses on the role of photography in preserving the memory of historical events from the 1980s in the Republic of Korea. It is rooted in Jan Assmann's theory of cultural memory and demonstrates the specific role of photography using the example of the Gwangju uprising in May 1980. The main focus is given to the photographs of the South Korean journalist Na Kyungtaek, whose analysis examines the presence of period photographs in public space and the media. The aim of this thesis is to show how photographs provide an interpretative framework of the past and contribute to the formation of the memory of an event and the identity of a society. Klíčová slova (anglicky) South Korea, 1980s, Gwangju, Gwangju uprising, protests, photography, cultural memory, censorship, the 18th of May, 5.18
