Gándhárí a Mandódarí jako matky a manželky v sanskrtských eposech
Gandhari and Mandodari as Mothers and Wives in the Sanskrit Epics
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200779Identifikátory
SIS: 271157
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štipl, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Indologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mahábhárata|Rámájana|pativratá|Gándhárí|Mandódarí|ženské postavy|víramátrKlíčová slova (anglicky)
Mahābhārata|Rāmāyaṇa|pativratā|Gāndhārī|Maṇḍodarī|female characters|vīramātṛTato bakalářská práce se věnuje dvěma vedlejším postavám staroindických eposů, královnám Gándhárí (Mahábhárata) a Mandódarí (Rámájana), které jsou manželkami antagonistů hlavního příběhu, Dhrtaráštry a Rávany, a zároveň uctívanými vzory ženské ctnosti. S využitím literární analýzy se práce zaměřuje na přímou i nepřímou charakterizaci postav v eposech a na různé role žen během jejich života (panna, manželka, matka, vdova) a soustředí se na předpisy zákoníků (zejména Manuova zákoníku) k jednotlivým ideálům každého období. Jedním z výzkumných témat je koncept ideální manželky (pativratá) v eposech, protože pro Gándhárí a Mandódarí je nutné vzít v úvahu napětí mezi dharmou jako takovou (proti níž jejich manželé stojí) a pativratádharmou, která přikazuje naprostou oddanost manželovi. Podobné napětí je pozorováno i u mateřského vztahu těchto žen ke svým dětem (zejména Durjódhanovi, synu Gándhárí, a Méghanádovi/Indradžitovi, synu Mandódarí), které také stojí na záporné straně. V tomto kontextu se studie věnuje též problematice víramátr neboli konceptu ,,matka hrdinů" v souvislosti s příběhy Gándhárí a Mandódarí a také dalších ženských postav, které spadají do této skupiny, a rozšiřuje ji o rozbor kšatrijské dharmy, která je pro pochopení zmíněného termínu klíčová. Gándhárí i Mandódarí splňují ideály...
This bachelor's thesis focuses on two minor characters in ancient Indian epics, the queens Gāndhārī (Mahābhārata) and, Maṇḍodarī (Rāmāyaṇa), who are the wives of the antagonists of the main story, Dhṛtarāṣṭra and Rāvaṇa, and revered paragons of female virtue. Using literary analysis, the thesis focuses on the direct and indirect characterization of the characters in the epics and the various roles of women during their lives (virgin, wife, mother, widow), and concentrates on the prescriptions of the codes (especially the Manu Code) to the various ideals of each period. One research topic is the concept of the ideal wife (pativratā) in the epics, because for Gāndhārī and Maṇḍodarī it is necessary to consider the tension between dharma as such (which their husbands oppose) and pativratā-dharma, which commands total devotion to the husband. A similar tension is observed in the maternal relationship of these women to their children (especially to Duryodhana, son of Gāndhārī, and Meghanāda/Indrajit, son of Maṇḍodarī), who also stand on the negative side. In this context, the study also examines the issue of vīramātṛ or the concept of 'mother of heroes' in the context of the stories of Gāndhārī i and Maṇḍodarī as well as other female characters who fall into this group, and extends it to include an...
