Výtvarná a pracovní výchova v meziválečném období - vybrané příklady
Content analysis of selected interwar journals focused on art education and crafts
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200654Identifikátory
SIS: 278115
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Strouhal, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
meziválečná pedagogika|1918-1939|pedagogická periodika|výtvarná výchova|pracovní činnosti|reformní pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
interwar period pedagogy|1918-1939|pedagogical journals|art education|crafts|reform pedagogy(česky) Cílem diplomové práce je zmapovat vybraná meziválečná periodika, která byla zaměřena na pedagogiku výtvarné výchovy a pracovních činností. Hlavním tématem diplomové práce je pomocí historické obsahové analýzy dobových textů a periodik vybrat příklady výtvarných aktivit a pracovních činností, které se tehdy ve školách využívaly. Důležitým bodem práce je také identifikovat hlavní tematické okruhy, které se v periodikách objevovaly, a zjistit, jakým způsobem reflektovaly dobové trendy v oblasti pedagogiky ve výtvarné výchově a pracovních činnostech. Dalším cílem je zjistit, jakým způsobem se meziválečné časopisy podílely na šíření a popularizaci inovativních myšlenek a postupů ve vzdělávání. Práce tak poskytuje komplexní pohled na význam meziválečných časopisů pro vývoj pedagogiky, konkrétně v oblasti výtvarné výchovy a pracovních činností a jejich přínos k utváření tehdejších společenských hodnot - estetických, kulturních, pracovních i sociálních.
(in English) The aim of the thesis is to map selected interwar periodicals that were focused on the pedagogy of art education and crafts. Another goal is to find out how interwar journals participated in the spread and popularization of innovative ideas and practices in education. An important point of the aim is also to identify the main thematic areas that appeared in the periodicals and to find out how they reflected contemporary trends in the field of pedagogy in art education and work activities. The thesis provides a comprehensive view of the significance of interwar magazines for the development of pedagogy, specifically in the fields of visual arts and practical activities, and their contribution to shaping the social values of that time.
