Folklór v českém filmu po roce 2000
Folklore in Czech Cinema after 2000
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200645Identifikátory
SIS: 275397
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
folklór|český film|stylistická analýza|venkov|příroda|nadpřirozeno|magie|mysticismus|rituálKlíčová slova (anglicky)
folklore|Czech film|stylistic analysis|rural area|nature|supernatural|magic|mysticism|ritualDiplomová práce Folklór v českém filmu po roce 2000 si klade za cíl prozkoumat poetiku snímků vzniklých ve sledovaném období, které využívají tematických a stylistických aspektů vycházejících z lidové kultury. Výzkum usiluje o stylistickou analýzu podpořenou kulturními studii, zaměřující se na celovečerní hranou českou (do níž zařazuji i slovensko-české koprodukce) kinematografii - tzn. cílené vynechání dokumentární, animované, krátkometrážní a studentské tvorby. Studie taktéž nebude řešit pohádkový film orientovaný primárně na dětské a mladé publikum. Cílem práce je stanovit, jaká témata skrze využití folklóru do kinematografie pronikají. Čím toto unikátní protnutí rurálního prostředí a mysticismu tuzemský film obohacuje. Hypotézou je, že v popředí stojí témata propojení člověka s přírodou a návratu ke kořenům, která probíhají skrze práci s prostředím, lidovými tradicemi i nejrůznějšími mýty a pověstmi. Analýza se zaměří na přírodní cykly a živly, pohanství, lidové svátky a rituály, které do sledované tvorby často pronikají jako projevy magie nebo přímým zhmotněním v nadpřirozené bytosti. Kýžené snímky jsou: Hastrman (Ondřej Havelka 2018), Kytice (F.A. Brabec, 2000), Máj (F.A. Brabec 2008), Piargy (Ivo Trajkov, 2022), Polednice (Jiří Sádek 2016) a Světlonoc (Tereza Nvotová 2022).
asbstract The thesis Folklore in Czech Cinema after 2000 aims to explore the poetics of films created during the observed period that utilize thematic and stylistic aspects derived from folk culture. The research seeks to conduct a stylistic analysis supported by cultural studies, focusing on feature-length Czech fiction films (including Slovak-Czech co-productions) - i.e., deliberately excluding documentary, animated, short, and student films. The study will also not address fairy-tale films primarily aimed at children and young audiences. The goal of the thesis is to determine which themes penetrate the cinematic world through the use of folklore, and how this unique fusion of rural settings and mysticism enriches domestic cinema. The hypothesis is that the main themes involve the connection of humans with nature and a return to roots, conveyed through the use of settings, folk traditions, and various myths and legends. The analysis will focus on natural cycles and elements, paganism, folk festivals, and rituals, which often appear in the films studied as manifestations of magic or embodied in supernatural beings. The films of interest are: The Hastrman (Ondřej Havelka, 2018), Wild Flowers (F.A. Brabec, 2000), May (F.A. Brabec, 2008), The Ballad of Piargy (Ivo Trajkov, 2022), The Noonday Witch (Jiří...
