Vzdělávání instruktorů plavání v České republice
Training of swimming instructors in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200621Identifikátory
SIS: 273439
Kolekce
- Kvalifikační práce [9391]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pokorná, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra plaveckých, vodních a technických sportů
Datum obhajoby
19. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Plavecká výuka, vzdělávání, didaktické kompetenceKlíčová slova (anglicky)
Swimming lessons, education, didactic competencesNázev: Vzdělávání instruktorů plavání v České republice Cíle: Hlavním cílem je zmapování aktuálního vzdělávání plaveckých instruktorů a zjištění jejich postoje k odborné přípravě. Současně se práce zaměřuje na identifikaci konkrétních oblastí, ve kterých instruktoři pociťují potřebu dalšího profesního rozvoje a jaké faktory ovlivňují jejich postoj k dalšímu vzdělávání. Metody: Výzkum byl realizován prostřednictvím anonymního anketního šetření na základě rozeslání plaveckým školám registrovaným v České unii školního plavání a Asociaci plaveckých škol ČR. Data byla analyzována z hlediska úrovně vzdělání, praktických zkušeností a požadavků na další profesní rozvoj. Výsledky: Z analýzy výsledků vyplývá, že většina instruktorů plavání disponuje odpovídajícím vzděláním, ačkoliv uplatňování požadavků na vzdělání není vždy jednotné. Současně bylo identifikováno několik překážek ovlivňujících dostupnost dalšího vzdělávání. Respondenti zároveň poukázali na potřebu rozvíjet didaktické kompetence v celé šíři, a to včetně témat spojených s inkluzí. Přístup zaměstnavatelů je vnímán převážně pozitivně, prostor pro další zlepšení však zůstává. Klíčová slova: plavecká výuka, vzdělání, didaktické kompetence, profesní rozvoj.
Title: Education of Swimming Instructors in the Czech Republic Objectives: The main objective is to map the current education of swimming instructors and to explore their attitudes toward professional preparation. The thesis also focuses on identifying specific areas in which instructors feel the need for further professional development and the factors that influence their approach to continued education. Methods: The research was carried out through an anonymous survey distributed to swimming schools registered with the Czech Union of School Swimming and the Association of Swimming Schools of the Czech Republic. The data were analyzed in terms of education level, practical experience, and demands for further professional development. Results: The analysis shows that most swimming instructors possess appropriate educational qualifications, although the application of educational requirements is not always uniform. Several barriers affecting access to further training were also identified. Respondents highlighted the need to further develop didactic competencies across a broad spectrum, uncluding topics related to inclusion. The employer's approach is perceived as predominantly positive, although there is still room for improvement. Keywords: swimming instruction, education, didactic competence,...
