Fenomén obrazoborectví: Analýza proměny mediální prezentace Winstona Churchilla v denících The Guardian a The Telegraph v roce 2020.
The Phenomenon of Iconoclasm: An Analysis of the Changing Media Representation of Winston Churchill in the Guardian and The Telegraph in 2020
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200512Identifikátory
SIS: 273475
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váška, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Západoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Winston Churchill, Velká Británie, The Guardian, The Telegraph, fenomén obrazoborectví, mediální analýzaKlíčová slova (anglicky)
Winston Churchill, Great Britain, The Guardian, The Telegraph, the phenomenon iconoclasm, media analysisTato diplomová práce se zaměřuje na analýzu mediální prezentace Winstona Churchilla ve dvou britských denících The Guardian a The Telegraph v roce 2020, a to zejména v souvislosti s obrazoboreckými debatami vyvolanými protesty hnutí Black Lives Matter, které vyústily v posprejování Churchillovy sochy na londýnském Parliament Square. Cílem práce je přiblížit, jaký byl v roce 2020 Churchillův mediální obraz a určit, zda a jak se jeho prezentace v obou denících lišila. K zodpovězení těchto otázek byla použita kritická diskurzivní analýza dle Normana Fairclougha, která ukázala, že rozdílné ideologické ukotvení obou deníků zásadně ovlivnilo Churchillovu mediální prezentaci. V případě liberálního deníku Guardian byl Churchill prezentován především jako komplexní historická osobnost. Prostor byl věnován i Churchillově kritické reflexi. Konzervativně orientovaný deník Telegraph naopak vykresloval Churchilla v hrdinském světle, posiloval jeho mýtický status a vyhýbal se kritickým připomínkám.
This thesis focuses on an analysis of the media presentation of Winston Churchill in two British newspapers, The Guardian and The Telegraph in 2020, particularly in the context of the iconoclastic debates sparked by the Black Lives Matter protests that resulted in the defacing of Churchill's statue in Parliament Square, London. The aim of this thesis is to outline what Churchill's media image was in 2020 and to determine whether and how his presentation in the two newspapers differed. A critical discursive analysis following Norman Fairclough was used to answer these questions, showing that the different ideological anchoring of the two newspapers fundamentally affected Churchill's media presentation. In the case of the liberal Guardian, Churchill was presented primarily as a complex historical figure. Space was also given to Churchill's critical reflection. In contrast, the conservative Telegraph portrayed Churchill in a heroic light, reinforcing his mythical status and avoiding critical comment.
