Analýza výskytu toxické maskulinity na instagramových profilech českých veřejně známých osobností
Analysis of the currence of toxic masculinity on Instagram profiles of Czech public figures
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200500Identifikátory
SIS: 274990
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Honc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Maskulinita, influencer, gender, vizuální analýza, sociální sítěKlíčová slova (anglicky)
Masculinity, influencer, gender, visual analysis, social mediaTato bakalářská práce se zabývá vizuální reprezentací maskulinity na Instagramu prostřednictvím kvalitativní analýzy profilů deseti českých makro-influencerů. Cílem bylo identifikovat a interpretovat projevy tradiční, moderní a toxické maskulinity a zjistit, jaké typy mužské identity se ve vybraném vzorku objevují. Hlavní metodou byla explorativní vizuální analýza příspěvků zveřejněných v únoru 2025, která probíhala podle předem stanovených kritérií. Výsledky ukázaly výraznou převahu tradiční maskulinity, především důraz na sílu a úspěch. Vedle toho se ale objevily i znaky moderní maskulinity, jako je citlivost, péče o vzhled či zájem o módu. Z analýzy vyplynulo, že vizuální prezentace mužství je ovlivněna nejen osobností influencera, ale i kontextem jeho digitální sebeprezentace. Práce ukazuje, že maskulinita na sociálních sítích zkoumaného vzorku influencerů není homogenní a může obsahovat prvky, které narušují či rozšiřují tradiční genderové normy. Vizuální stránka maskulinity, zejména v rámci sociální sítě Instagram, zůstává v českém výzkumu téměř neprozkoumanou oblastí. Tato bakalářská práce nabízí jeden z prvních pohledů na vizuální reprezentace maskulinity na českém Instagramu a přispívá k porozumění tomu, jak jsou různé podoby mužství konstruovány a prezentovány v konkrétním úseku...
This bachelor thesis deals with the visual representation of masculinity on Instagram through a qualitative analysis of the profiles of ten Czech macro-influencers. The aim was to identify and interpret the manifestations of traditional, modern and toxic masculinity and to find out what types of masculine identities appear in the selected sample. The main method was an exploratory visual analysis of the posts published in February 2025, which was conducted according to predetermined criteria. The results showed a distinct prevalence of traditional masculinity, particularly an emphasis on strength and achievement. However, alongside this, traits of modern masculinity, such as sensitivity, concern for appearance and interest in fashion, also emerged. The analysis revealed that the visual presentation of masculinity is influenced not only by the personality of the influencer, but also by the context of his digital self-presentation. The paper shows that masculinity on the social media of the sample of influencers studied is not homogeneous and may contain elements that disrupt or extend traditional gender norms. The visual aspect of masculinity, especially within the social network Instagram, remains an almost unexplored area in Czech research. This bachelor thesis offers one of the first glimpses of...
