Proces sociální adaptace začínajících školních psychologů
The process of social adaptation of novice school psychologists
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200484Identifikátory
SIS: 275502
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselý, Arnošt
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
16. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Školní psycholog, socializace, sociální adaptace, identita, role, organizační strukturaKlíčová slova (anglicky)
school psychologist, socialization, social adaptation, identity, role, organizational structureTato bakalářská práce se zabývá procesem sociální adaptace začínajících školních psychologů na základních školách a vnímáním jejich profesní role ve školním prostředí. Cílem práce je porozumět, jakým způsobem školní psychologové prožívají sociální adaptaci do školního kolektivu, jaké faktory ji ovlivňují, jaké strategie při ní uplatňují a jak definují vlastní profesní roli ve vztahu k žákům, učitelům, rodičům a vedení školy. Teoretická část práce vymezuje roli školního psychologa, popisuje kompetence dané legislativou, identitu a specifika práce ve školním kontextu. Pozornost je věnována také organizační struktuře školy, mezilidským vztahům a fázím sociální adaptace. Opora je čerpána zejména z modelu adaptace dle Nového a Suryneka (2006), který je aplikován i v analytické části práce. Empirická část využívá kvalitativní metodologii. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi začínajícími školními psycholožkami, jejichž praxe nepřesahuje tři roky. Rozhovory byly analyzovány metodou otevřeného kódování. Výsledky ukazují, že adaptační proces je vícefázový a významně ovlivněn jak subjektivními (motivace, osobnostní rysy, zkušenosti), tak objektivními faktory (klima školy, podpora vedení, vztahy s kolegy). Výzkum dále poukazuje na častý nesoulad mezi očekáváními psychologů a...
This bachelor's thesis focuses on the process of social adaptation of novice school psychologists at primary schools and their perception of their professional role within the school environment. The aim of the thesis is to understand how school psychologists experience social adaptation into the school collective, what factors influence this process, what strategies they employ, and how they define their professional role in relation to pupils, teachers, parents, and school leadership. The theoretical part defines the role of the school psychologist, outlines competences as determined by legislation, and explores the identity and specifics of working within the school context. It also examines the organizational structure of schools, interpersonal relationships, and phases of social adaptation. The work draws primarily on the adaptation model of Nový and Surynek (2006), which is applied in the analytical part of the thesis. The empirical part is based on qualitative methodology. Data were collected through semi- structured interviews with four novice school psychologists whose professional experience does not exceed three years. The interviews were analysed using open coding. The results show that the adaptation process is multi-phased and significantly influenced by both subjective (motivation,...
