Porovnání zobrazování násilí ve filmech Mechanický pomeranč a Kill Bill
Comparison of the depiction of violence in the films A Clockwork Orange and Kill Bill
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200471Identifikátory
SIS: 275073
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chrenčík, Roman
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Násilí, narativ, scéna, film, publikumKlíčová slova (anglicky)
Violence, narative, scene, film, audiencePráce se zabývá porovnáváním zobrazovaného násilí ve filmech Mechanický pomeranč a Kill Bill. Zobrazování násilí v popkulturních dílech a jeho estetizace je společensky diskutovaným tématem, takže práce může posloužit pro další výzkumy, které budou násilí zkoumat například v jiných popkulturních dílech. Cílem práce je kriticky analyzovat pozici násilí v narativu a význam jeho zobrazování pro rozvoj příběhu. K výzkumu je využita narativní analýza, skrze kterou je zkoumán význam zobrazeného násilí pro narativ, tedy pro děj filmu - jakým postavám se děje, kdo se ho dopouští, z jakých důvodů, k čemu to následně vede atd. Veškeré násilné scény jsou kódovány podle jejich pozice v narativu na jádra a satelity a následně jsou rozděleny do kategorií (tj. o jaký typ násilí se jedná - př. krádež, rvačka, znásilnění, ...). Výsledky ukázaly, že násilí v Kill Bill má estetickou a narativní funkci a v Mechanickém pomeranči slouží k reflexi morálky a společenských otázek. Zatímco v Kill Bill jsou násilné scény často absurdní až humorné, v Mechanickém pomeranči skrze realistické zobrazení násilí působí spíše odpudivě a u publika může vyvolat nepříjemné pocity. Jako hlavní motivací k páchání násilí se v Kill Bill ukázala pomsta, která byla často doprovázena dominancí, sebeobranou či zábavou. Ve snímku Mechanický...
The thesis deals with a comparison of the violence depicted in the films A Clockwork Orange and Kill Bill. The depiction of violence in pop culture and its aestheticization is a socially debated topic, so the thesis can serve for further research that will examine violence in other pop culture works. The aim of this thesis is to critically analyse the position of violence in narrative and the importance of its depiction for narrative development. The research employs narrative analysis, through which the significance of the depicted violence for the narrative, i.e. for the plot of the film, to which characters it happens, who commits it, for what reasons, what it subsequently leads to etc. All violent scenes are coded according to their position in the narrative into nuclei and satellites and then categorised (i.e. what type of violence is involved - theft, fight, rape, ...). The results showed that violence in Kill Bill has an aesthetic and narrative function and in A Clockwork Orange it serves to reflect on morality and social issues. While violent scenes in Kill Bill are often absurd and humorous, in A Clockwork Orange, through the realistic depiction of violence, they are rather repulsive and may evoke unpleasant feelings in the audience. Revenge, often accompanied by domination, self-defence...
