Aplikace nových poznatků do výuky biologie na příkladu klonování a kmenových buněk
Application of new knowledge in biology teaching: cloning and stem cells
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20033Identifiers
Study Information System: 58469
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Křesťanová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
28. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předložená práce se zabývá možnostmi aplikace aktuálních poznatků vědy do výuky středoškolské biologie. V souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia zpracovává koncept výuky učiva o klonování a kmenových buňkách. Koncept vychází z třífázového modelu učení a zásad kooperativního vyučování. Kromě doporučených forem a metod výuky obsahuje také učební úlohy různých typů podporujících rozvíjení klíčových kompetencí. Navržený koncept výuky byl ověřen na dvou pražských gymnáziích. Součástí práce je rovněž analýza zahraničních a českých internetových zdrojů poskytující výukové materiály využitelné pro výuku biologie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis focuses on teaching the latest scientifical knowledge in high school biology. It develops the new concept of cloning and stem cells and their teaching according to the general educational programme of "Gymnazias". The concept results from the three-stage teaching model and cooperative learning. It contains different types of learning tasks to support development of key competencies and the recommended methodologies as forms of teaching. The proposed concept was recently evaluated at two Prague high schools. Part of the thesis is an analysis of international and Czech websites which offer educational resources to teach biology. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)