Vliv body neutrality obsahu na sociální síti TikTok na body image mužů generace Z
The effects of body neutrality on TikTok on the body image of Gen Z men
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200253Identifikátory
SIS: 274407
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rosenfeldová, Jana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Strategická komunikace
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
12. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Body image, muži generace Z, TikTok, body neutrality, sociální srovnávání, ocenění funkčnosti, spokojenost s tělem, regulace sociálních sítíKlíčová slova (anglicky)
Body image, Generation Z men, TikTok, body neutrality, social comparison, functionality appreciation, body satisfaction, social media regulationTato diplomová práce se zabývá vlivem krátkých TikTok videí s body neutrality obsahem na body image a náladu mladých mužů z generace Z. Cílem bylo experimentálně ověřit, zda sledování tohoto typu obsahu vede k vyššímu ocenění funkčnosti těla, větší spokojenosti s vlastním tělem, pozitivnějšímu vnímání svého vzhledu a oblečení a zlepšení aktuální nálady ve srovnání s videi zobrazujícími ideální mužský vzhled a propagujícími maskulinitu. Výzkum byl realizován prostřednictvím online mezisubjektového experimentu s třemi podmínkami (body neutrality, ideální muž, kontrolní skupina), kdy respondenti před a po sledování videí vyplňovali položky psychometrických škál. Data byla analyzována pomocí analýzy kovariance (ANCOVA), dvouvýběrových t-testů a korelačních analýz. Sledování body neutrality obsahu vedlo k pozitivnějším myšlenkám o vlastním vzhledu. Vliv videí na ostatní měřené proměnné nebyl zjištěn. V rámci explorativní analýzy byla nalezena interakce mezi typem obsahu a hodnotou BMI u spokojenosti s tělem, což naznačuje možné rozdíly citlivosti na typ obsahu v závislosti na velikosti těla. Práce přispívá k zaplnění mezery v dosavadním poznání v oblasti body image u mužské populace, která je často opomíjena, a zdůrazňuje potřebu dalších studií zaměřených právě na muže.
This thesis explores the influence of short TikTok videos featuring body neutrality content on the body image and mood of young men from Generation Z. The aim was to experimentally determine whether exposure to such content leads to greater appreciation of body functionality, higher satisfaction with one's body, more positive perceptions of appearance and clothing, and improved current mood compared to videos portraying the ideal male appearance and promoting masculinity. The study was conducted through an online between-subjects experiment with three conditions (body neutrality, ideal male appearance, and control group), where participants answered question from psychometric scales before and after watching the videos. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA), independent samples t- tests, and correlation analyses. Exposure to body neutrality content led to more positive thoughts about participants' appearance, while no statistically significant effects were found for the other measured variables. An exploratory analysis revealed an interaction between content type and BMI for body satisfaction, suggesting potential differences in sensitivity to content based on body size. This thesis contributes by trying to fill the gap in existing knowledge regarding male body image, a...
