Mediatizace sportovních organizací: šachové svazy
Mediatization of Sport Organisations: Chess Federations
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200230Identifikátory
SIS: 275665
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Halada, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mediatizace, institucionální přístup, sportovní organizace, šachy, PR-izaceKlíčová slova (anglicky)
Mediatization, institutional approach, sport organisations, chess, PR-izationCílem této bakalářské práce je zmapovat mediatizaci šachových svazů - a zda její míra souvisí s úrovní šachového rozvoje dané federace. Práce vychází z institucionálního přístupu mediatizace. V teoretické části je vymezen pojem mediální logiky a proces adaptace nemediálních institucí na tuto logiku, jako proces mediatizace, a úskalí s tím spojená. Následně jsou představena specifika interakce logiky médií a logiky sportu a popsány projevy mediatizace ve sportu. V této části je kapitola věnována PR a media relations, jakožto znaku, skrze který lze mediatizaci v organizacích pozorovat. Následně je představen přístup k výzkumu mediatizace ve sportovních organizacích. V poslední kapitole je definován šach jako sport, který je zasazen do kontextu mediatizace. Je taktéž představeno, jak je institucionalizován. Práce použila kvantitativní dotazníkové šetření, které bylo cíleno na zaměstnance komunikačních oddělení národních šachových svazů, které jsou členy Mezinárodní šachové organizace FIDE. Data byla analyzována pomocí statistických testů. Výzkumu se zúčastnilo 38 národních šachových organizací. Výsledky ukazují, že mediatizaci lze v šachových svazech sledovat. Šachový rozvoj souvisí s existencí komunikačního oddělení, najímání novinářů či komunikačních profesionálů, tvorbou komunikačního či mediálního...
The aim of this bachelor thesis is to map the mediatization of chess federations and to examine whether its degree is related to the level of chess development of a given federation. The thesis is based on the institutional approach to mediatization. The theoretical part defines the concept of media logic and explores the process by which non-media institutions adapt to this logic, including the challenges such adaptation entails. Furthermore, it outlines the specifics of the interaction between media logic and sports logic, as well as the manifestations of mediatization in sport. One chapter is devoted to PR and media relations as indicators through which mediatization can be observed within organizations. The thesis also presents research approaches to the study of mediatization in sports organizations. In the final chapter, chess is conceptualized as a sport and analysed within the context of mediatization, including a discussion of its institutionalisation. This thesis employed a quantitative questionnaire survey targeting communication department staff of national chess federations affiliated with the International Chess Federation (FIDE). The collected data were analysed using statistical tests. In total, 38 national chess organizations participated in the survey. The results indicate that...
