Teaching Operating Systems Courses
Výuka operačních systémů
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199790Identifikátory
SIS: 277286
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Děcký, Martin
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika - Softwarové systémy
Katedra / ústav / klinika
Katedra distribuovaných a spolehlivých systémů
Datum obhajoby
10. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka|operační systémyKlíčová slova (anglicky)
teaching|operating systemsCvičení k předmětu Operační Systémy na Univerzitě Karlově jsou vedena formou, kdy studenti implementují svůj vlastní miniaturní operační systém, což je vnímáno jako výzva, která ale stojí za to. Během posledních let kurz prošel mnohými transformacemi ohledně známkování a požadavků na funkcionalitu projektu. Navrch jsme připravili potřebné nástroje aby projekt přešel z instrukční sady MIPS na více moderní RISC-V. V reakci na tyto změny provádíme evaluaci současného stavu na základě zpětné vazby od studentů. Během této evaluace jsme identifikovali a ošetřili několik problémů, nejvíce významné byly problémy ohledně nové struktury bodování kvízů v rámci samostudia. Neidentifikovali jsme žádné výrazné rozdíly mezi oběma architekturami, doporučujeme tedy aby kurz plně přešel na používání RISC-V. Navíc k naší evaluaci jsme nasbírali data o zájmu studentů v možný seminář, který by dále rozvíjel studentská řešení a pokrýval pokročilejší témata. Rovněž navrhujeme možnou strukturu tohoto semináře na základě nasbírané zpětné vazby. 1
The Operating Systems course at Charles University's practical labs are structured around the students implementing a miniature operating system, which has been per- ceived as challenging, but rewarding. During recent years, the course has undergone major transformations concerning the grading structure and the requirements on the project's functionality. Furthermore, we have prepared the necessary tooling for the project to be transitioned from the MIPS instruction set architecture to the more mod- ern RISC-V. Following these changes, we evaluate the current state of the course based on gathered student feedback. We have identified and addressed several issues; most no- tably, we have discovered problems with the new grading of the weekly quizzes. We were unable to identify any major discrepancies in the students' experience between the two architectures, and thus we recommend the course to fully switch to RISC-V. In addition to our evaluation, we have gathered data about the students' interest in a possible semi- nar which would expand on the project and cover more advanced topics. We propose a possible structure of this seminar based on the feedback gathered. 1
