Mezi rodičkou a institucí: Konstrukce porodního vědění porodních asistentek
Between the mother and the institution: Construction of birth knowledge of midwives
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199295Identifikátory
SIS: 273873
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klepal, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Sociokulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
3. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Porodní asistentka, porodní vědění, autoritativní vědění, porodnice, předporodní kurz, porodní sálKlíčová slova (anglicky)
Midwife, birth knowledge, authoritative knowledge, maternity hospital, antenatal course, delivery roomDiplomová práce se věnuje konstrukci porodního vědění porodních asistentek v institucionálním kontextu dvou českých porodnic. Prostřednictvím etnografického výzkumu dvou důležitých prostor porodní péče - předporodních kurzů a porodních sálů - zkoumá, jak se toto vědění utváří, předává a proměňuje v interakci s rodičkami, lékaři i samotnou institucí. Teoreticky se opírá o koncepty autoritativního vědění a koncepty konstrukce vědění. Analýza ukazuje, že porodní vědění porodních asistentek je kontextuální, mnohovrstevnaté a formované napětím mezi ideálem péče a realitou institucionální praxe.
This thesis focuses on the construction of birth knowledge of midwives in the institutional context of two Czech maternity hospitals. Through ethnographic research of two important spaces of midwifery care - antenatal courses and delivery rooms - it explores how birth knowledge is formed, transmitted and transformed in interaction with mothers, doctors and the institution itself. The theory is grounded in concepts of authoritative knowledge and concepts of knowledge construction. The analysis shows that birth knowledge of midwives is contextual, multi-layered and shaped by the tension between the ideal of care and the reality of institutional practice.
