Informační povinnost prodávajícího o ceně prodávaných výrobku nebo poskytovaných služeb
Obligation of the seller to provide information on the price of products sold or services provided
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199123Identifikátory
SIS: 269808
Kolekce
- Kvalifikační práce [14741]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrádek, Jiří
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanského práva
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
informační povinnost, nejnižší cena, Omnibus směrniceKlíčová slova (anglicky)
information obligation, lowest price, Omnibus DirectiveInformační povinnost prodávajícího o ceně prodávaných výrobku nebo poskytovaných služeb Abstrakt Rigorózní práce se zabývá právní úpravou informační povinnosti prodávajícího o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, zejména v kontextu povinnosti uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní při poskytování slev. Tato povinnost, implementovaná do českého právního řádu novelou zákona o ochraně spotřebitele č. 374/2022 Sb., reflektuje požadavky evropské směrnice (EU) 2019/2161, tzv. Omnibus směrnice. Práce analyzuje právní rámec této povinnosti, její praktické dopady na podnikatelskou sféru a spotřebitele, jakož i výkladové problémy spojené s její aplikací. Výzkum se zaměřuje na otázky spojené s označováním cen v kamenných obchodech a e- shopech, způsobem informování o slevách, sankcemi za porušení povinností a specifickými situacemi, jako jsou dlouhodobé slevové akce, postupné zlevňování nebo slevy poskytované v rámci věrnostních programů. Součástí práce je také komparativní analýza obdobné regulace v zahraničí a posouzení efektivity kontrolních mechanismů České obchodní inspekce. Statistické údaje ukazují, že při kontrolách dochází k porušení předpisů téměř v polovině případů, což poukazuje na potřebu zpřísnění sankční politiky a zlepšení preventivních opatření. Práce se opírá o analýzu legislativy...
The information obligation of the seller regarding the price of the goods sold or services provided Abstract This thesis examines the legal regulation of sellers' obligation to provide information about the price of goods or services sold, particularly in the context of the requirement to indicate the lowest price during the last 30 days when offering discounts. This obligation, implemented into Czech law through an amendment to the Consumer Protection Act (Act No. 374/2022 Coll.), reflects the requirements of Directive (EU) 2019/2161, known as the Omnibus Directive. The thesis analyzes the legal framework of this obligation, its practical impacts on businesses and consumers, and interpretative issues related to its application. The research focuses on issues such as price labeling in brick-and-mortar stores and e- shops, methods of informing about discounts, sanctions for non-compliance, and specific situations like long-term discount campaigns, gradual price reductions, or discounts offered within loyalty programs. The thesis also includes a comparative analysis of similar regulations abroad and an assessment of the effectiveness of control mechanisms by the Czech Trade Inspection Authority. Statistical data indicate that violations occur in almost half of inspections, highlighting the need for stricter...
