Šikana na 1. stupni základní školy z pohledu rodičů
Bullying from the perspective of parents in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198527Identifiers
Study Information System: 272307
Collections
Author
Advisor
Referee
Páchová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
šikana, 1. stupeň základní školy, rodiče šikanovaných žáků, důsledky šikany, příčiny šikany, agresoři a oběti šikanyKeywords (English)
bullying, primary school, parents of bullied students, consequences of bullying, causes of bullying, aggressors and victims of bullyingTato diplomová práce se zabývá problematikou šikany z pohledu rodičů žáků 1. stupně základní školy. Cílem práce je porozumět tomu, jak rodiče vnímají šikanu svých dětí, jaké mají vlastní zkušenosti s reakcemi školy a jaké kroky oni a škola podnikli po jejím odhalení. Teoretická část shrnuje základní poznatky o šikaně - její definici, vývojová stádia, role jednotlivých aktérů, úlohu školy při řešení této problematiky a specifika pohledu rodičů všech zúčastněných stran. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se 7 rodiči dětí, jež se staly oběťmi šikany. Získaná data byla analyzována pomocí tematické analýzy. Z výzkumu vyplynulo, že rodiče od školy očekávají aktivní přístup, podporu a jasnou komunikaci. Často popisují zkušenosti s tím, že škola šikanu bagatelizuje, popírá či přehlíží. Zásadním závěrem práce je zjištění, že šikana má ve většině případů na oběti vážné a často dlouhodobé dopady - psychické, sociální i vzdělávací. Výzkum také ukazuje, jaké první kroky rodiče po zjištění šikany podnikli a jak situaci zpětně hodnotí. Klíčovou roli při řešení šikany přitom hraje především individuální přístup pedagogů a vedení školy, který výrazně ovlivňuje, jak úspěšně a citlivě se daří problém řešit. KLÍČOVÁ SLOVA šikana, 1....
This thesis focuses on the issue of bullying from the perspective of parents of primary school pupils (grades 1-5). The aim of the thesis is to understand how parents perceive bullying affecting their children, what experiences they have had with the school's response, and what steps they and the school took after discovering the bullying. The theoretical part presents key information about bullying - its definition, developmmental stages, the roles of participants, the school's responsibility in addressing bullying, and the specific perspectives of the parents involved. The practical part is based on qualitative research carried out through semi-structured interviews with seven parents whose children became victims of bullying. The data were analysed using thematic analysis. The research findings show that parents expect the school to provide support, act proactively, and communicate clearly. However, in many cases, they described the school's approach as passive - often downplaying, denying, or overlooking the problem. A key finding of the thesis is that bullying can have serious and often long-term psychological, social, and educational impacts. The research also highlights what initial steps parents took after learning about the bullying and how they retrospectively evaluated the situation. A...