Interaktivita v dětské obrazové literatuře
Interactivity in Children's Literature
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198423Identifikátory
SIS: 269400
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raudenský, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětská ilustrace, interaktivita, výtvarná výchova, autorská kniha, dětská knihaKlíčová slova (anglicky)
children's illustration, interactivity, art education, children's book, authorial's bookBakalářská práce se zaměřuje na zkoumání možností interaktivity knížek určených pro děti. Zkoumá, jakými způsoby lze propojit knihu a její obsah se čtenářem či jak prolomit neviditelnou bariéru, která tyto dvě strany propojuje, a jak podpořit dětskou hravost a kreativitu. Teoretická část se zabývá stručnou historií, vymezením pojmu, funkcemi a vlastnostmi různých pojetí interaktivních knížek a tím, jaký mají tyto knížky a jejich ilustrace vliv na dětské umělecké smýšlení a jeho rozvoj. Praktickou část tvoří autorská kniha, která čerpá ze znalostí získaných z průzkumů a z odborné literatury. Didaktická část se zabývá především tím, jak lze tyto znalosti využít ve výuce či v práci s dětmi. Cílem práce je analyzovat současnou nabídku dětských českých i zahraničních interaktivních knih a druh aktivit, které tyto knihy nabízejí, a na základě toho vytvořit autorskou knihu, která bude rozvíjet dětské kreativní myšlení.
The thesis focuses on the investigation of the possibilities of interactivity of books intended for children. It explores the ways in which the book and the content can be connected with the reader, or how to break this invisible barrier that connects these two sides and how to support children's playfulness and creativity. The theoretical part deals with a brief history, definition of the concept, functions and properties of various concepts of interactive books and the influence these books and their illustrations have on children's artistic thinking and its development. The practical part is then an author's book, which is based on knowledge obtained from surveys and from professional literature. The didactic part then deals primarily with how this knowledge can be used in teaching or working with children. The goal of the work is to analyze the current offer of children's Czech and foreign interactive books and the type of activities that these books offer and, based on this, to create an author's book that will develop children's creative thinking.
