O ovcích a lidech v perspektivě více-než-lidské antropologie
Of Sheep and Men Through the Lens of More-than-human Anthropology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197334Identifiers
Study Information System: 272675
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Zandlová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Anthropological studies with specialisation in Sociocultural anthropology
Department
Programme Anthropological studies
Date of defense
6. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ovce, lidé, vlci, etnografie, více-než-lidská antropologie, vztahy, práce, genderKeywords (English)
sheep, men, wolves, ethnography, more-than-human anthropology, relationships, work, labour, genderPráce se zabývá povahou vztahu, který se vytváří mezi člověkem (chovatelem či chovatelkou) a ovcemi v pozici tzv. hospodářských zvířat. Pojednává o specifikách chovu ovcí, specifikách ovcí samotných, ale i lidí, kteří ovce chovají. Stěžejní je zapojení ovcí a lidí v sociekonomickém systému skrze dotace, budování ovčího stáda a živočišnou produkci. Ovce jsou v tomto ohledu nejdříve konceptualizovány jako živé, popřípadě vědomé komodity a živý kapitál. Později se dostávám k tomu, že ovce můžeme v rámci více-než-lidské společnosti rekonceptualizovat také jako pracující "více-než-ovčí" gendrované bytosti a spolupracovnice. Jaké by takové pojetí mohlo mít důsledky pro lidi, co ovce chovají, ale také pro ovce? V závěru práce stavím na vybudovaných argumentech a věnuji se situaci kolem soužití ovcí, lidí a vlků útočících na ovce.
The thesis deals with the nature of the relationship that is formed between humans (breeders) and sheep in the position of so-called farm animals. It discusses the specifics of sheep breeding, the specifics of the sheep themselves, but also of the people who keep the sheep. Central to this is the involvement of sheep and people in the socio-economic system. It's done through subsidies, building of sheep flocks and livestock production. Sheep are first conceptualised as lively or sentient commodities and lively capital. Later on, I come to the point that sheep can also be reconceptualized as labouring or working "more-than-sheep" gendered beings and co-workers within a more-than-human society. What implications might such a conception have for the people who keep sheep, but also for the sheep themselves? In the conclusion of the thesis, I use the arguments I developed and discuss the situation of the coexistence of sheep, humans and wolves attacking sheep.