Regionální rozdíly ve vzdělávání v Česku
Regional differences in education in Czechia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196979Identifiers
Study Information System: 278233
Collections
- Kvalifikační práce [20306]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
regionální rozdíly, vzdělávání, prostorová analýza, správní obvody obcís rozšířenou působností (SO ORP), ČeskoKeywords (English)
regional disparities, education, spatial analysis, administrative districts ofmunicipalities with extended powers, CzechiaTato práce se věnuje rozdílům ve vzdělávání mezi regiony Česka. Cílem práce je popsat a zhodnotit regionální rozdíly ve vzdělávání na úrovni správních obvodů obcí s rozšířenou působností v tříletém období 2021-2023. Rozdíly ve vzdělávání jsou hodnoceny na základě indikátorů, které jsou založeny na sekundárních statistických datech. Tyto indikátory mapují přístup ke vzdělávání, podmínky ve vzdělávání a výsledky vzdělávání. Nejprve se práce zabývá významem vzdělávání na různých úrovních, rozdíly ve vzdělávání a determinanty vzdělávání, které se mohou projevovat i na regionální úrovni. Následně je představen teoretický pohled na regionální rozdíly a také je popsána souvislost vzdělávání s polarizací prostoru. V analytické části je využita faktorová a shluková analýza a také metody prostorové autokorelace. Mezi regiony Česka jsou významné rozdíly v přístupu ke vzdělávání, podmínkách vzdělávání a výsledcích vzdělávání. Prostorové vzorce výsledků a podmínek vzdělávání jsou spolu úzce provázané. Regiony s příznivou situací ve vzdělávání a regiony s nepříznivou situací ve vzdělávání se v českém prostoru shlukují. Klíčová slova: regionální rozdíly, vzdělávání, prostorová analýza, správní obvody obcí s rozšířenou působností (SO ORP), Česko
This thesis focuses on regional differences in education in Czechia. The aim of the study is to describe and evaluate regional disparities in education at the level of administrative districts of municipalities with extended powers over the three-year period 2021-2023. Educational disparities are assessed using indicators based on secondary statistical data. These indicators capture access to education, educational conditions, and educational outcomes. Initially, the thesis examines the importance of education at various levels, disparities in education, and determinants of education, which can also manifest at the regional level. It then introduces a theoretical perspective on regional disparities and explores the relationship between education and spatial polarization. The analytical part employs factor and cluster analysis as well as spatial autocorrelation methods. Significant regional differences are found in access to education, educational conditions, and outcomes. The spatial patterns of educational outcomes and conditions are closely interconnected. Regions with favorable educational situations and those with unfavorable ones tend to cluster spatially. Keywords: regional disparities, education, spatial analysis, administrative districts of municipalities with extended powers, Czechia