Konzumace rychlého obsahu a pocity informační přesycenosti: teoretické vymezení, historické paralely a subjektivní zkušenost uživatelů
Short-form Content Consumption and Feeling of Information Overload: Theoretical Definition, Historical Parallels, and Subjective User Experience
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196876Identifikátory
SIS: 272009
Kolekce
- Kvalifikační práce [7323]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švantner, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Program Elektronická kultura a semiotika
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rychlý obsah, videoobsah, digitální média, sociální média, informační přesycenostKlíčová slova (anglicky)
short-form content, video content, digital media, social media, information overloadDiplomová práce se zaměřuje na komplexní problematiku tzv. rychlého obsahu v kontextu digitální éry. Rychlým obsahem myslím nadbytek informací, které denně přijímáme, ale také jejich rychlý přenos, který má značné dopady na jedince, jako je tzv. informační přesycenost, únava a stres či zkrácená míra pozornosti. Fenomén rychlého obsahu a informační přesycenosti vyvrcholil s příchodem digitálních médií, v práci ale rozebírám také konkrétní historické paralely, které digitální éře předcházely. Značná část práce se však věnuje současné době, a to zejména sociálním médiím jakožto primárním producentům rychlého obsahu online. Výjimečnou pozornost potom věnuji také specifické formě rychlého obsahu - videoobsahu - jelikož rychlý videoobsah v současné době dominuje na většině sociálních sítí. Teoretická část práce je doplněna praktickou části v podobě osobních rozhovorů s vybranými jedinci různých věkových kategorií, pomocí kterých se pokusím zjistit jejich subjektivní zkušenost s konzumací rychlého obsahu, jeho dopady na sebe sama a pocity informační přesycenosti. Klíčová slova rychlý obsah, videoobsah, digitální média, sociální média, informační přesycenost
The thesis focuses on the complex issue of so-called short-form content in the context of the digital era. By short-form content I mean the overabundance of information we receive on a daily basis, but also its rapid transmission, which has significant effects on individuals, such as information overload, fatigue and stress, or shortened attention span. The phenomenon of short-form content and information overload peaked with the advent of digital media, but in this thesis I also discuss specific historical parallels that preceded the digital era. However, a significant portion of the thesis focuses on the current era, and in particular on social media as the primary producers of short-form online content. I then also devote particular attention to a specific type of a short-form content - video content - since short video content currently dominates most social networks. The theoretical part of the thesis is complemented by a practical part in the form of personal interviews with selected individuals of different ages, through which I try to find out their subjective experience of consuming short-form content, its effects on themselves and feelings of information overload. Key Words short-form content, video content, digital media, social media, information overload Title Short-form Content...
