Konzumace rychlého obsahu a pocity informační přesycenosti: teoretické vymezení, historické paralely a subjektivní zkušenost uživatelů
Short-form Content Consumption and Feeling of Information Overload: Theoretical Definition, Historical Parallels, and Subjective User Experience
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196876Identifiers
Study Information System: 272009
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Švantner, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Programme Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
29. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rychlý obsah, videoobsah, digitální média, sociální média, informační přesycenostKeywords (English)
short-form content, video content, digital media, social media, information overloadDiplomová práce se zaměřuje na komplexní problematiku tzv. rychlého obsahu v kontextu digitální éry. Rychlým obsahem myslím nadbytek informací, které denně přijímáme, ale také jejich rychlý přenos, který má značné dopady na jedince, jako je tzv. informační přesycenost, únava a stres či zkrácená míra pozornosti. Fenomén rychlého obsahu a informační přesycenosti vyvrcholil s příchodem digitálních médií, v práci ale rozebírám také konkrétní historické paralely, které digitální éře předcházely. Značná část práce se však věnuje současné době, a to zejména sociálním médiím jakožto primárním producentům rychlého obsahu online. Výjimečnou pozornost potom věnuji také specifické formě rychlého obsahu - videoobsahu - jelikož rychlý videoobsah v současné době dominuje na většině sociálních sítí. Teoretická část práce je doplněna praktickou části v podobě osobních rozhovorů s vybranými jedinci různých věkových kategorií, pomocí kterých se pokusím zjistit jejich subjektivní zkušenost s konzumací rychlého obsahu, jeho dopady na sebe sama a pocity informační přesycenosti. Klíčová slova rychlý obsah, videoobsah, digitální média, sociální média, informační přesycenost
The thesis focuses on the complex issue of so-called short-form content in the context of the digital era. By short-form content I mean the overabundance of information we receive on a daily basis, but also its rapid transmission, which has significant effects on individuals, such as information overload, fatigue and stress, or shortened attention span. The phenomenon of short-form content and information overload peaked with the advent of digital media, but in this thesis I also discuss specific historical parallels that preceded the digital era. However, a significant portion of the thesis focuses on the current era, and in particular on social media as the primary producers of short-form online content. I then also devote particular attention to a specific type of a short-form content - video content - since short video content currently dominates most social networks. The theoretical part of the thesis is complemented by a practical part in the form of personal interviews with selected individuals of different ages, through which I try to find out their subjective experience of consuming short-form content, its effects on themselves and feelings of information overload. Key Words short-form content, video content, digital media, social media, information overload Title Short-form Content...