Mediální obraz prezidentů USA obhajujících mandát v letech 2020 a 2024 ve vybraných médiích
Media portrayal of U.S. presidents defending office in 2020 and 2024 in selected media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196866Identifiers
Study Information System: 269731
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Osvaldová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism with specialisation in Political Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
29. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální obraz, Spojené státy americké, USA, USA Today, New York Times, Wall Street Journal, rámcování, agenda-setting, mediální bias, Joe Biden, Donald Trump, volbyKeywords (English)
Media image, The United States of America, USA, USA Today, New York Times, Wall Street Journal, framing, agenda-setting, media bias, Joe Biden, Donald Trump, electionTato diplomová práce nese název Mediální obraz prezidentů USA obhajujících mandát v letech 2020 a 2024 ve vybraných médiích. Oba prezidenti se před volbami, kdy měli obhajovat své místo v Bílém domě, nacházeli v podobné situaci. Ani jeden z nich neměl silnou voličskou podporu, oba rozdělovali americkou společnost a oba měli ve volbách stát proti tomu druhému. Opakování souboje o Bílý dům v podobě dvou stejných osob je v americké historii velmi vzácné. Trump toužil po tom zůstat v čele Spojených států i po pandemii koronaviru. O čtyři roky později se chtěl stát druhým prezidentem v historii, který se vrátí do pozice prezidenta po prohraných volbách. Joe Biden chtěl Trumpa znovu porazit a přidat k mnoha letům v americké politice další čtyři roky v roli prezidenta. Osoby Donalda Trumpa a Joe Bidena působily polarizačně také na média. Obsahem práce je analýza tří vybraných amerických médií: New York Times, USA Today a Wall Street Journal. Jejím cílem je popsat mediální obraz Donalda Trumpa a Joe Bidena v době, kdy byli v úřadu prezidenta Spojených států na jaře svého posledního roku mandátu a přiblížit, jak o nich referovala vybraná média, což může ovlivnit průběh následných voleb. Popsání těchto obrazů je možné díky stanoveným hypotézám a také díky další dodatečné analýze, které jsou součástí...
This thesis is titled Media Portrayal of the US Presidents Running for Office in 2020 and 2024 in selected media. Both presidents were in a similar situation before the election when they were to defend their mandate. Neither had strong electoral support, both were dividing American society, and both were set to face off against the other in the election. A repeat of a White House contest between two of the same people is very rare in American history. Trump wanted maintain his position as a head of the United States even after the pandemics, four years later he longed to become the second president in history to return to the presidency after losing an election. Joe Biden wanted to defeat him again and add four more years as president to his many years in American politics. The figures of Donald Trump and Joe Biden also had a polarizing effect on the media. The content of the thesis is an analysis of three selected American media outlets: the New York Times, USA Today, and the Wall Street Journal. Its goal is to describe the media image of Donald Trump and Joe Biden when they were in office as President of the United States in the spring of their last year in the office and to describe how the selected media reported on them, which may influence the course of the subsequent elections. Describing...