Deconstructing Hegemonic Discourses in Global Environmental Regimes: An Intersectional Ecofeminist and Decolonial Analysis
Dekonstrukce hegemonních diskurzů v rámci globálních environmentálních režimů: Intersekcionální, ekofeministická, dekoloniální analýza
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196769Identifiers
Study Information System: 270061
Collections
- Kvalifikační práce [18449]
Author
Advisor
Referee
Tesař, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Economic and Political Studies with specialisation in International Politics
Department
Department of Political Science
Date of defense
27. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Globální environmentální politika, Intersekcionalita, Ekofeminismus, Myšlenková dekolonizace, Poststrukturalismus, Diskurzivní teorie, Sociální konstrukce, DualismusKeywords (English)
Global Environmental Politics, Intersectionality, Ecofeminism, Decolonial Thought, Poststructuralism, Discourse Theory, Social Construction, DualismsTato práce vymezuje hegemonické diskurzy v globálních environmentálních režimech a dekonstruuje jejich základní dualismy a ontologické předpoklady z intersekcionální ekofeministické a dekoloniální perspektivy. Vychází z poststrukturalistické teorie diskurzu a rozvíjí teoretický rámec, který byl doposud marginalizován. Intersekcionální ekofeminismus a dekoloniální teorie nastiňují optiku, tj. politiku umístění, pro analýzu vybraných environmentálních deklarací a zpráv od Stockholmu (1972; 2022) po Rio (1992; 2012) a Johannesburg (2002). Výsledkem diskurzivně-teoretické analýzy je vymezení diskurzů antropocentrismu, pokroku, instrumentalismu a etatismu. Tyto diskurzy jsou strukturovány kolem nodálních bodů 'člověk', 'rozvoj', 'zdroje' a 'suverenita'. Další dekonstrukce tohoto shluku hegemonických diskurzů osvětluje, že základní dualistické konstrukce a ontologické předpoklady udržují koloniální, rasové, genderové a druhové struktury nadvlády a vykořisťování. Vzhledem k tomu, že hegemonické diskurzy včetně jejich naturalizovaných předpokladů určují tvorbu politiky a jednání, je zdůrazněna potřeba dále pěstovat proti- hegemonické diskurzy, aby se rozšířily možnosti spravedlnosti nad rámec vylučující kategorie člověka.