Analýza cíleného politického marketingu na sociálních sítích v českých prezidentských volbách v roce 2023
Analysis of Targeted Political Marketing on Social Networks in the Czech Presidential Elections 2023
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195335Identifiers
Study Information System: 260668
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Jágr, David
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science and Public Policy
Department
Department of Political Science
Date of defense
11. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Politický marketing, sociální sítě, segmentace, cílení, prezidenské volbyKeywords (English)
Political marketing, social networks, segmentation, targeting, presidential electionsTato bakalářská práce je explorativní studií, která se věnuje politickému marketingu na sociálních sítích. Cílem je prozkoumat, jak prezidentští kandidáti ve volbách v roce 2023 (Danuše Nerudová, Andrej Babiš a Petr Pavel) využívali placené příspěvkyna sociálníchsítích Facebook a Instagram. Práce se věnuje situaci před prvním i druhým kolem prezidentských voleb. Prozkoumány jsou teoretické pojmyjako segmentace,cílení a politickýmarketing.Data byla sbírána ze služby Knihovna reklam Meta,ve které jsouinformace o placených příspěvcích uloženy. Zkoumány jsou regiony, na které kandidáti cílili, věkové skupiny i typy příspěvků, které byly zveřejňovány. Výsledky analýzy placených příspěvků kandidátů jsou prezentovány samostatně i porovnánymezi sebou.Bylozjištěno,že mezi kandidátyexistují významné rozdíly v segmentaci i cílení.Kandidáti se taktéž lišili v míře využití různých typůkampaní.Zjištěnbyl i rozdílnýpřístup kandidátůmezi prvním a druhým kolem,a to napříkladv množství negativní kampaně.
This bachelor thesis is an exploratory study focusing on political marketing on social media. The aim is to examine how the presidential candidates inthe 2023 elections (Danuše Nerudová, Andrej Babiš, and Petr Pavel) used paid posts on the social networks Facebook and Instagram. The thesis focuses on the situation before the first and second rounds of the presidential elections. Theoretical concepts such as segmentation, targeting, and political marketing are explored.Data was collectedfrom the Meta Ad Libraryservice,which stores informationabout paid advertisements. The regions targeted by the candidates, the age groups, and the types of posts are examined. The results of the analysis of candidates' paid contributions are presented separately and compared. It was found that there were significant differences between candidates in terms of segmentation and targeting. Candidates also differed in the extent to which they used different types of campaigning. Candidates were also found to differ in their approach between the first and second rounds, for example in the amount of negative campaigning.