V Sídle paměti Louise Bourgeois
In The Locus of Memory of Louise Bourgeois
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194986Identifiers
Study Information System: 269337
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Štefková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Art History
Department
Institute of Art History
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Louise Bourgeois|Galerie Rudolfinum|Adriena Šimotová|poválečné umění|dějiny výstav|socha|instalace|tělo|traumaKeywords (English)
Louise Bourgeois|Rudolfinum Gallery|Adriana Šimotová|Postwar Art|Exhibition Histories|Sculpture|Installation|Body|TraumaDílo Louise Bourgeois se české veřejnosti poprvé představilo v roce 1995 samostatnou výstavou Sídlo paměti. Této retrospektivě, která byla pro Galerii Rudolfinum kurátorsky připravena Charlottou Kotíkovou, dominovaly sochařské práce a instalace osmdesátých a raných devadesátých let. Ve stejné galerii byla Bourgeois následně uvedena dvakrát, v rámci mezinárodních a mezigeneračních výstav Flæsh (2015) a fragilités (2022). Pohledem na tyto výstavy jsou vytyčeny vztahy mezi dílem Louise Bourgeois a dalšími zastoupenými umělkyněmi. Ve své závěrečné části práce otevírá nové možnosti dialogu díla této francouzsko- americké umělkyně s českým prostředím, a to skrze osobnost Adrieny Šimotové. Volné asociace jsou interpretovány nejen na základě komparace jejich díla a uměleckého postupu, ale také skrze osobní výpovědi autorek. Klíčová slova Louise Bourgeois, Galerie Rudolfinum, Adriena Šimotová, poválečné umění, dějiny výstav, socha, instalace, tělo, trauma
The work of Louis Bourgeois was first introduced to the Czech public in 1995 with the solo exhibition The Locus of Memory. This retrospective, curated by Charlotte Kotik for the Rudolfinum Gallery, was dominated by sculptures and installations from the 1980s and early 1990s. Bourgeois has subsequently exhibited twice at the same institution, in the international and intergenerational exhibitions Flæsh (2015) and fragilités (2022). With a closer observation of these exhibitions, the relationships between the work of Louise Bourgeois and other represented artists are established. In its final part, the thesis opens up new possibilities of dialogue between the work of the French-American artist and the Czech environment through the personality of Adriena Šimotová. The associations are interpreted not only based on their work and artistic practice, but also through their personal writing. Keywords Louise Bourgeois, Rudolfinum Gallery, Adriena Šimotová, post-war art, exhibition histories, sculpture, installation, body, trauma