Socha v architektuře v 50. letech v českých zemích
Czech sculptures in architecture in the 1950s
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194958Identifiers
Study Information System: 257449
Collections
- Kvalifikační práce [24979]
Author
Advisor
Referee
Švácha, Rostislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Art History
Department
Institute of Art History
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
sochy|socialistický realismus|50. léta 20. století|umění a ideologie|sochy v architektuřeKeywords (English)
sculptures|socialist realism|1950s|art and ideology|sculptures in architecturePo převzetí vlády komunisty v roce 1948 došlo k okamžitým systémovým změnám ve všech oblastech života, v umělecké sféře nevyjímaje. Umění představovalo pro komunisty vždy velmi důležitý nástroj propagandy a výchovy obyvatelstva. Socialistický realismus stalinského typu představoval v naší zemi vnucený import ze zemí Sovětského bloku (SSSR), který se prosadil pouze zčásti pomocí silného politického nátlaku. Oficiální výtvarná tvorba 50. let 20. století se inspirovala především minulostí, zejména tradicemi a zvyky kultury národního obrození 19. století. Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat a v několika oddílech zanalyzovat sochařské umění, jehož funkčnost je více či méně svázaná s architekturou, v českých zemích, v prvních letech totality, v období 1948-1958. Zaměřuje se na jejich jednotlivé prvky, které dohromady skládaly obraz oficiálního dobového umění. Klíčová slova sochy, socialistický realismus, 50. léta 20. století, umění a ideologie, sochy v architektuře
After the Communist Party of Czechoslovakia took over the government in 1948, it started immediate systemic changes in all areas of life, including the artistic sphere. For the communists, art has always been a very important tool of propaganda and education. Socialist realism in Czechoslovakia represented a forced import from the countries of the Soviet Union (USSR), which was established partially with the help of strong political pressure. Official art works from the 1950s were inspired primarily by the past, especially by the traditions and customs of the cultural nation revival of the 19th century. The aim of this bachelor thesis is to map and, in several sections, analyse sculptural art, whose functionality is more or less tied to architecture, in Czechoslovakia, in the first years of the totalitarian regime, during the period between 1948 and 1958. It focuses on their individual elements, which together made up the image of the official art. Key words sculptures, socialist realism, 1950s, art and ideology, architectural sculpture
