Motivace seniorů ke vzdělávání na Virtuální Univerzitě třetího věku
Motivation of the Elderly to Education at the Virtual University of the Third Age
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194717Identifiers
Study Information System: 266815
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
stárnutí|stáří|senioři|vzdělávání seniorů|motivace ke vzdělávání|Virtuální Univerzita třetího věkuKeywords (English)
ageing|old age|elderly|education of elderly|motivation to education|Virtual University of the Third AgeBakalářská práce se zabývá motivací seniorů k účasti na vzdělávání. Cílem práce je identifikovat motivaci seniorů ke studiu na Virtuální Univerzitě třetího věku. Práce se nejprve zaměřuje na vymezení stárnutí a stáří, na periodizaci stáří a na označení pro starší osoby. Dále se práce soustředí na význam vzdělávání v životě seniorů a jaká jsou specifika této věkové skupiny. Následně je pozornost věnována motivaci seniorů ke vzdělávání a bariérám ve vzdělávacích aktivitách. Práce se rovněž soustředí na institucionální vzdělávání seniorů s důrazem na Virtuální Univerzitu třetího věku. Cílem kvalitativního empirického šetření je zjistit, jaká je motivace seniorů ke vzdělávání na Virtuální Univerzitě třetího věku ve Veselí nad Lužnicí. Od ledna do dubna roku 2024 se zde uskutečnil první semestr VU3V. Metodou šetření byl polostrukturovaný rozhovor. Klíčová slova stárnutí, stáří, vzdělávání, senioři, Virtuální Univerzita třetího věku, motivace ke vzdělávání
The bachelor's thesis deals with the motivation of the elderly to participate in education. The thesis aims to identify the motivation of the elderly to study at the Virtual University of the Third Age. The work first focuses on defining aging and old age, the periodization of old age, and terms for older people. It will also discuss the importance of education in the lives of the elderly and the specifics of education for this age group. Subsequently, attention will be paid to the motivation of the elderly for education and the barriers to educational activities. The work will also focus on institutional education for the elderly emphasizing the Virtual University of the Third Age. The qualitative empirical survey aims to find out what motivates the elderly to study at the Virtual University of the Third Age in Veselí nad Lužnicí. The first semester of VU3V will occur there from January to April 2024. The research method was a semi-structured interview. Keywords aging, old age, education, elderly, Virtual University of the Third Age, motivation for education