Přesnost sebehodnocení v závislosti na sociální komparaci žáků druhého stupně základní školy
The effect of social comparison on the accuracy of students' self-evaluation in upper secondary education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194574Identifiers
Study Information System: 261225
Collections
- Kvalifikační práce [24155]
Author
Advisor
Referee
Maulisová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
akademické sebepojetí|matematické sebepojetí|sociální porovnání|dimenzionální porovnání|temporální porovnání|gymnaziální vzdělávání|učňovské vzděláváníKeywords (English)
academic self-concept|mathematical self-concept|social comparison|dimensional comparison|temporal comparison|academic track|vocational trackTato práce zkoumá vliv sociálního, dimenzionálního a temporálního porovnávání na formování matematického sebepojetí, s dalším zaměřením na rozdílný vliv mezi gymnaziálním a učňovským středoškolským vzděláváním. Teoretická část se zabývá sebepojetím a jeho modely s důrazem na matematické sebepojetí a zkoumá faktory přispívající k formování akademického sebepojetí, zejména sociální, dimenzionální a temporální porovnání, stejně jako rozdíly mezi gymnaziálním a učňovským středoškolským vzděláváním. Empirická část zkoumá efekt simultánně aktivovaného sociálního, dimenzionálního a temporálního porovnání na matematické sebepojetí a jak se tyto efekty liší v obou středoškolských vzděláváních. Statistická analýza zjistila silnou pozitivní korelaci mezi sociálním porovnáním a matematickým sebepojetím. Dimenzionální a temporální porovnání také ukázala pozitivní korelace; avšak regresní analýza odhalila negativní korelaci temporálního porovnání. Studie objevila vyšší matematické sebepojetí u studentů gymnázií v porovnání se studenty středních odborných učilišť, ale nenašla významný rozdíl ve vlivu simultánně aktivovaného sociálního, dimenzionálního a temporálního porovnání na matematické sebepojetí mezi různými typy středoškolského vzdělávání. Výsledky jsou v souladu s předchozími zahraničními studiemi, s...
This thesis explores the influence of social, dimensional, and temporal comparisons on the formation of mathematical self-concept, with an additional focus on the impact of school tracks. The theoretical part reviews self-concept and its models, emphasizing mathematical self- concept, and examines factors contributing to academic self-concept formation, particularly social, dimensional, and temporal comparisons, as well as differences between academic and vocational tracks. The empirical part investigates the effect of simultaneously activated social, dimensional, and temporal comparisons on mathematical self-concept and how these effects vary across different school tracks. The analysis found a strong positive association between social comparison and mathematical self-concept. Dimensional and temporal comparisons also showed positive correlations; however, regression analysis revealed a negative correlation for temporal comparison. The study found higher mathematical self-concept in students from academic tracks compared to vocational tracks but no significant difference in the use of comparisons across tracks. The results are consistent with previous international studies, except for the last result, which differs from the study by Wolff and Möller (2022), where a stronger influence of social...