Nervová soustava: Obsahová analýza středoškolských učebnic a tvorba konceptuálního testu
Nervous system: Upper secondary school textbooks content analysis and development of a conceptual test
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194554Identifiers
Study Information System: 249885
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Pražáková, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
17. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nervová soustava, střední škola, konceptuální testKeywords (English)
Nervous system, high school, upper secondary school, conceptual testKonceptuální rámec a k němu navržený konceptuální test představují klíčové nástroje pro efektivní výuku na všech úrovních vzdělávání. V oblasti neurobiologie, oboru, který se neustále vyvíjí, je jejich význam obzvláště patrný. Aktualizace výukových materiálů podle nejnovějších vědeckých poznatků je nezbytná pro zajištění relevantních a přesných informací. Tato práce se zaměřuje na překlad konceptuálního rámce pro výuku nervové soustavy na středních školách od autorů Kvello & Gericke (2021) pomocí TRAPD metody. Na základě vybraných konceptů (4-14) tohoto rámce byl vytvořen konceptuální test pro střední školy, aby se měřila úroveň porozumění neurologických principů a procesů. První testování na 155 žácích gymnázií a zdravotnických škol vedlo k revizi některých otázek (přeformulování, smazání). Upravená verze byla konzultována s profesorem Pålem Kvellem a MUDr. Kamilou Procházkovou a následně testována na 761 žácích, z toho u 293 žáků proběhl test v uspořádání pre-test a post-test. Analýza dat potvrdila, že finální verze testu má uspokojivé parametry, a umožnila identifikovat faktory ovlivňující výsledné skóre žáků. Konceptuální rámec byl dále použit k obsahové analýze 9 středoškolských učebnic a souhrnů gymnaziální látky, přičemž se ukázalo, že jsou v nich nejvíce zastoupené anatomické koncepty,...
A conceptual framework, along with its accompanying conceptual inventory, represents a cornerstone for effective teaching at all levels of education. In the continually evolving field of neurobiology, their significance is particularly evident. Updating teaching materials in line with the latest scientific findings is essential to ensure the delivery of relevant and accurate information. This study focuses on translating the conceptual framework for teaching the nervous system in high schools, developed by Kvello & Gericke (2021), using the TRAPD method. Based on selected concepts (4-14) from this framework, a conceptual inventory for upper secondary school students was created to measure their understanding of neurological principles and processes. Initial testing on 155 students from upper secondary schools and medical high schools led to the revision of several test items (reformulation, deletion). The revised version was consulted with Professor Pål Kvello and MUDr. Kamila Procházková, and subsequently tested on 761 students, of which 293 students participated in a pre-test and post-test design. Data analysis confirmed that the final version of the test had satisfactory parameters and allowed for the identification of factors influencing students' final scores. The conceptual framework was...