Otevřme okno vůním dokořán. Interpretace vybraných poetistických sbírek na základě manifestů Karla Teigeho
Karel Teige's Manifests Used as a Basis For Interpretations of Selected Poetistic Anthologies
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194523Identifiers
Study Information System: 255154
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vojvodík, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Konstantin Biebl|Vítězslav Nezval|Jaroslav Seifert|Karel Teige|Poetismus|Proletářské umění|AvantgardaKeywords (English)
Konstantin Biebl|Vítězslav Nezval|Jaroslav Seifert|Karel Teige|Poetism|Proletarian culture|Avant-gardeBakalářská práce se věnuje interpretaci tří básnických děl od předních představitelů poetismu. Konkrétně se jedná o básnickou skladbu Vítězslava Nezvala Podivuhodný kouzelník, sbírku Jaroslava Seiferta Na vlnách TSF a sbírku Nový Ikaros od Konstantina Biebla. Oporou praktické interpretační části bude část teoretická, zabývající se vybranými programovými statěmi Karla Teigeho z let 1921, 1922, 1924 a 1928. V rámci manifestů budou analyzovány proměny uměleckých ideálů ve 20. letech 20. století, které poslouží k hlubší interpretaci vybraných sbírek.
The bachelor thesis is devoted to the interpretation of three collections of poems by leading representatives of poetism. Specifically, the poetic work of Vítězslav Nezval, Podivuhodný kouzelník, the collection Na vlnách TSF by Jaroslav Seifert and the collection Nový Ikaros by Konstantin Biebl. Underpinning the practical interpretation part will be a theoretical part, dealing with selected programmatic declarations by Karel Teige from 1921, 1922, 1924 and 1928. The manifestos will analyze the changes in artistic ideals in the 1920s, which will serve to further interpret the selected collections.